Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/25

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Saabs fågel Fenix har landat

Så blottades Saab Automobiles nya konceptbil, symboliskt kallad koncept Fenix.

En futuristisk sportbil med måsvingar kom fram när vd Jan Åke Jonsson, styrelseordförande Victor Muller och chefsdesigner Jason Castriota på tisdagen drog av täckelset på bilsalongen i Genève. Bakom podiet, där alla andra hade fått flytta på sig, stod ryske finansmannen Vladimir Antonov som ska ta över Spykers sportbilar och även vill äga Saab.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nya konceptbilen ska visa Saabs tankar inför framtiden. Mycket av tekniken som till exempel elektrisk fyrhjulsdrift ska finnas i den nya 9-3 som börjar byggas i oktober nästa år. Och vissa element av designen ska gå igen. Dock knappast dörrarna. Utseendet är knappast något som för tankarna till en familjebil. Att Victor Muller med sin bakgrund inom sportbilar gillar den är inte konstigt, men vad tycker Saabchefen Jan Åke Jonsson?

– Här har vi tagit ut svängarna lite mycket, konstaterar han modest där han står i trängseln efter presskonferensen.

– Men det gör man med konceptbilar. Det handlar om att stretscha fantasin. Det är en signal om framtidstro. Vi vill visa att vi som litet oberoende bolag kan ta ut svängarna, säger han.

Jan Åke Jonsson anser att konceptbilen förstärker Saabs varumärke som sportig och annorlunda.

– Kunder köper ett varumärke som man vill associera sig med, säger han.
Enligt Mats Fägerhag, teknisk chef på Saab, kommer den nya 9-3 plocka mycket från konceptbilen.

– Mer än du tror, säger han utan att vilja vara mer exakt.

Bilen bygger på en helt ny Saabutvecklad plattform som också heter Phoenix. Den ska kunna användas till alla Saabmodeller i framtiden.

– Vi utgick från den gamla 9-3, men det enda som är kvar är några plåtar i mitten. Allt annat är nytt, säger Mats Fägerhag.

/TT:s utsända

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.