Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Saab blir e-handelsbil

Nya Saaben blir en e-handelsbil och säljs direkt via Nevs hemsida och kunderna får själva åka och hämta bilarna i Trollhättan.

Den 10 december är det försäljningsstart för nya Saab 9-3 Aero.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Klockan 13.39 rullade den första bilen ut från monteringsbanan i Stallbacka-fabriken i Trollhättan. Den bilen vill entreprenören Bert Karlsson gärna köpa, oavsett vad den kostar, skriver aftonbladet.se.

Men den allra första Saaben ska certifieras i Kina, och därefter tas hem till Sverige igen. Dess fortsatta öden och äventyr är ännu okända.

"Den populära modellen gör comeback i bättre form än någonsin, och bilen är lika rolig att köra och uppleva som den är vacker att se på. Vi är stolta över att på detta sätt kunna föra Saabs arv av innovation och skandinavisk design vidare, och vi tillverkar en liten exklusiv upplaga enbart för svenska kunder.", skriver Nevs på som hemsida och kallar bilen för en tidig julklapp.

En tämligen normal pr-text för en bil.

Men det som går lite utanför de vanliga ramarna är att bilarna säljs direkt av Nevs, efter beställning på biltillverkarens hemsida.

"Och i samband med att du hämtar din bil ger vi dig en speciell upplevelse på plats i Trollhättan".

- Vi kommer att sälja de första bilarna på den svenska marknaden direkt via vår hemsida. Vi startar med det, för vi vill ha en nära relation till våra kunder. Och vid leverans kommer vi att ha en personlig kontakt med varje kund. Tanken är kunderna hämtar sin bil här i Trollhättan och också får ta del av det som är hjärtat i vår story och Saab-bilarnas historia med besök på museet och guidning i fabriken och sedan hämta ut sin egen bil, säger Mikael Östling, presschef på Nevs.

De första leveranserna kommer att ske i vår.

Eftersom produktionstakten kommer att vara tio bilar i veckan i inledningsskedet ser Nevs att de själv kan hantera bilförsäljningen via e-handel på hemsidan, men har också haft samtal med intresserade svenska återförsäljare.

Nevs mjukstartar för att kunna producera i takt med efterfrågan och garantera kvalitetskraven.

Den nya elbilen som bygger på Saab 9-3 kommer inte förrän våren 2014 – och har Kina som första marknad.

Nevs delägare staden Qingdao har inledningsvis lagt en beställning på en pilotflotta om 200 elbilar.

- Vi börjar med den kinesiska marknaden, vi kommer givetvis att ha egna elbilar här, men den stora lanseringen gör vi i Kina. Det är där vi börjar, säger han.

Ser ni några problem kring Saabs varumärke, med tanke på turbulensen före konkursen?

- Det är klart att varumärket påverkats av det som skett. Alla turer och all osäkerhet, och framför allt att märket varit borta från marknaden och produktionen har stått still i över två och ett halvt år. Samtidigt har Saab-märket en otrolig styrka, säger Mikael Östlund.

- Det finns över 100 fan-klubbar världen över och ett enormt intresse och engagemang för Saab. Den relationen som tidigare kunder hade till Saab i form av vad den levererade av säkerhet och körglädje vill vi ju givetvis förvalta och utveckla. Det är styrkan i varumärket. Nu är vi tillbaka på marknaden och kommer gradvis att växa med fler kunder, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.