Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Salamanderkranen. Marcus Dahlinder är vd på S&L Access Systems, som nu bygger en lyftkran som är specialanpassad för vindkraftsindustrin.">
Salamanderkranen. Marcus Dahlinder är vd på S&L Access Systems, som nu bygger en lyftkran som är specialanpassad för vindkraftsindustrin.

S&L Access Systems tar vindkraftsindustrin till nya höjder

S&L Access Systems, med Stena AB som huvudägare och Vestas Ventures A/S som delägare, bygger en kostnadseffektiv och säkrare lyftkran som är helt anpassad för vindkraftsindustrin. Den lyfter högre och tyngre, minskar installationstiden avsevärt och kapar transporterna med upp till 75 procent. Målet är nu att snabbt gå från prototypstadium till export och bli ett stort exportbolag inom green tech.

Vindkraftsindustrin växer så det knakar. I hela världen finns det idag nästan en halv miljon vindkraftverk och i Sverige över 5 000 stycken. Inom bara några år spås vindkraftens produktion motsvara en tredjedel av dagens elanvändning i Sverige.

Teknikutvecklingen går också snabbt. Den tydligaste trenden är att vindkraftverken blir större i alla avseenden såväl när det gäller installerad effekt, högre torn och längre rotorblad.

Från prototyp till serieproduktion på bara några år

Som en del i denna trend professionaliseras branschen. Nu effektiviseras installationen av vindkraftverken. Innovatören Mikael Strandberg, som grundade S&L Access Systems i Örnsköldsvik 2017, har uppfunnit en ny sorts lyftkran som är anpassad för installation och service av vindkraftverk

– Man har hittills använt traditionella kranar vid uppförandet av vindkraftverk. Det var först när Mikael och hans kollegor 2019 kom till Stena och presenterade den här idén, som inte kräver lika mycket transporter och som gör att det går betydligt snabbare att uppföra ett vindkraftstorn, som man förstod att han var något verkligt intressant på spåren, berättar Marcus Dahlinder, vd på S&L Access Systems.

Därefter har resan gått snabbt. En första prototyp av Salamander-kranen såg dagens ljus under våren 2020. I dag är Mikael Strandberg innovationsansvarig i företaget som har ett 20-tal anställda och konsulter. S&L är en del av Stenakoncernen. I juni förra året gick även världens största vindkraftsbolag Vestas in som delägare. S&L har även fått stöd av Energimyndigheten.

– Efter några års intensivt arbete känns det helt fantastiskt att vi nu närmar oss serieproduktion och kan börja berätta om kranen för omvärlden. Vindkraftsindustrin är på stark frammarsch i omställningen mot fossilfri el, och vår kran passar in perfekt i utvecklingen mot allt högre torn för bättre energieffektivitet, minskad miljöpåverkan och en kortare installationstid, berättar Marcus Dahlinder.

Stora investeringar och starka partners

Målet är att S&L ska vara en världsledande krantillverkare för vindkraftsindustrin redan inom ett par år – minst 75 kranar ska byggas och tas i bruk under de närmaste åren.

– Vi kommer att investera cirka fem miljarder kronor i projektet under de närmaste åren, så vi går verkligen in med full kraft. Vi har starka ägare i bakgrunden – både vad gäller finanser och teknisk kompetens. Bland S&L Access Systems välrenommerade partners märks bland annat – förutom Vestas och Stena – Machtech, Pichano, Motala Verkstad, Eurosteel, MPA Måleriproduktion, Camatec och Prevas.

EXTERN LÄNK: Läs mer om S&L Access Systems

Just nu genomförs sluttester av lyftkranen i Örnsköldsvik, samtidigt som rekryteringen av nya medarbetare pågår. Den första serieproduktionen beräknas vara i gång under andra halvåret 2022. Målet är att vara 100 anställda och ha en omsättning på 3 miljarder inom fem år.

– Företaget är i en mycket expansiv fas, och vi behöver snabbt hitta fler som vill vara med på vår spännande resa. Vi ser oss själva som ett green tech-bolag som kommer att spela en viktig roll i den framtida energiförsörjningen med en säker, kostnadseffektiv och miljövänlig lyftkran, avslutar Marcus Dahlinder.

Korta fakta om den ”självklättrande kranen”

• En vanlig kran kräver 50-80 lastbilar för att frakta alla delar till vindparken. Sedan tar det upp till en vecka att bygga upp den, innan byggnationen av vindkraftverket kan påbörjas. Den här lyftkranen klarar sig med 15 lastbilar, och tack vare att monteringen av kranen sker parallellt med vindparksbygget reduceras installationstiden avsevärt.

• En installation med Salamander-kranen innebär 75 procent lägre CO2-utsläpp tack vare färre transporter.

• Kranen kan lyfta 150 ton upp till 200 meters navhöjd. Tekniken är modulbaserad och bygger på att kranen trycks upp underifrån, sektion för sektion. Lyftkranen greppar runt vindkraftstornet under installationsförloppet. På det sättet byggs kranen och tornet upp samtidigt, och säkras hela tiden mot varandra.

• Konceptet ökar säkerheten avsevärt vid tunga lyft samt minskar uppehåll i vindparksbygget på grund av kraftiga vindar.