Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lie Åslund på Sleep Cycle anser att de flesta människor har dåliga vanor när det kommer till sömn.
Lie Åslund på Sleep Cycle anser att de flesta människor har dåliga vanor när det kommer till sömn.

Sömnexperten: ”Det är kärnan till allt vi gör”

Hur bra vi sover påverkar både vår fysiska och psykiska hälsa. Vår sömn påverkar också hur väl vi presterar på jobbet. På senare år har det blivit allt mer populärt att mäta sin sömn med hjälp av tekniska hjälpmedel för att förstå hur den skulle kunna bli bättre.

– Jag skulle säga att sömnmätningen är kärnan till allt vi gör och det är där jag upplever att vi kan hjälpa användarna att förstå mer och att ändra vanor för att få bättre sömn och hälsa, säger Li Åslund på Sleep Cycle.

Det är sedan länge känt att sömnen är grunden för att både vår fysiska och psykiska hälsa ska vara god. Att sova gott är viktigt för vårt välbefinnande och påverkar både våra fysiska prestationer och de kognitiva – som minne, koncentration, förmåga att fatta beslut och att vara kreativ.

– Det påverkar också hur vi känner oss och hur mycket oro och nedstämdhet vi känner. Vi behöver sova bra för att kunna hantera livet, motgångar i vardagen och relationer till människor runt oss, säger Li Åslund, som är psykolog och sömnforskare hos Sleep Cycle.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Sleep Cycle här

Många har dåliga rutiner

Hon berättar att de flesta av oss har dåliga rutiner när det gäller sömnen. Det är vanligt att vi inte prioriterar sömnen, utan att vi snarare tänker att det är något som ska hända när vi har gjort allt annat som vi tycker att vi borde hinna med under dagen. Det är också vanligt att stress och oro påverkar insomningen och att den dåliga sömnen sedan leder till ännu mer stress och oro.

– Vi måste inse att sömn behöver ta plats och att det inte är något som bara fungerar av sig själv i alla skeden av livet. Allt med sömn är väldigt individuellt, men man brukar rekommendera mellan sju och nio timmars sömn för vuxna. Det viktigaste är att man känner sig någorlunda pigg under dagen, då sover man tillräckligt, säger Li Åslund.

Ett populärt sätt att mäta sömnen är genom Sleep Cycles app. Du lägger telefonen på nattduksbordet med appen igång för att algoritmerna ska analysera din sömn efter hur din andning låter. Förutom att Sleep Cycle hjälper dig att analysera din sömn efter hur mycket du sover, hur regelbunden sömnen är, hur lång tid det tar att somna och ifall du snarkar så har appen också en rad funktioner som kan hjälpa till att förbättra sömnen.

Hjälper till regelbunden sömn

Sleep Goal hjälper användarna att få en mer regelbunden sömn. Man bestämmer en önskad läggningstid och uppvakningstid. Sedan påminner telefonen om när det är dags att varva ner en stund innan det är dags att lägga sig. Det smarta alarmet hjälper dig att vakna när du är i lättsömn genom att du ställer in ett väckningsfönster där telefonen väcker dig när du sover som lättast. För den som har svårt att varva ner på kvällen finns funktionen Sleep Aid, som är ett bibliotek bestående av avslappnande meditativa ljud och berättelser.

– Ibland lyfter man fram att man blir stressad av att mäta sömn. Det är väldigt individuellt, men blir man stressad av det kan man strunta i att mäta sömnen och bara använda Sleep Aid, säger Li Åslund.

Hur sover du själv om nätterna?

– Jag sover så otroligt dåligt just nu. Vanligtvis är jag en morgonmänniska, men nu har jag en ettåring som vaknar tio gånger per natt, så det är knappt ens värt att mäta sömnen. Det är min sämsta sömnperiod någonsin, men det är ok, säger Li Åslund.