Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Engagerar medarbetare. Prevas vågar testa, leka och experimentera. Bild: Pexel">
Engagerar medarbetare. Prevas vågar testa, leka och experimentera. Bild: Pexel

Så vågar du ta första steget till en hållbar digitaliseringsresa

Det finns många bra anledningar till att digitalisera. Att möta utmaningar inom Agenda 2030 är en. Oavsett drivkraft så kan det stundtals kännas överrumplande. Nyckeln till framgång är att bryta ner stora mål till hanterbara aktiviteter. Och att våga, experimentera och engagera medarbetare.

Alla resor börjar med medvetenhet och en vilja till förändring. Det är först därefter vi kan agera och ta ett första steg mot något nytt. Så fungerar också digitaliseringsresan. Vi vet att tidigare decenniers robusta lösningar och investeringar kan behållas och förstärkas med hjälp av modern digitalisering. Med ny teknik kan data samlas in och analyseras för att sedan visa vägen framåt. Bevara det som funkar och kombinera med nya bra idéer, verktyg och lösningar.

Äventyret startar här

Kartlägg vägen från nu – till nyläge. Det är viktigt att veta var ni befinner er för att inte upprepa gamla misstag. Ni behöver också veta vart ni är på väg och vilken målbild ni har för att skapa hopp och inspiration när osäkerhet och oförutsägbarhet dyker upp.

För att nå fram är det bäst att kartan visar ert mål, är tydlig och engagerande. Så lägg lite tid på att tillsammans tydliggöra den så att ni ser resan på samma sätt. Om ni efter start upptäcker en bättre väg, ändra då kurs. Sicksacka er fram. Det är inte alls det mest effektiva sättet att färdas på men målet kommer att förändras allteftersom ni lär er.

Människan i centrum

Våga testa, leka och experimentera. Låt inte trygghet och kontroll hålla er tillbaka. För just där, på gränslinjen mellan ordning och kaos händer allt det som är spännande! Släpper vi inte in lite kaos i form av annorlunda agerande på utmaningar så stagnerar vi. Så ta inte bort komplexiteten utan våga prata och agera på den. För kommunikation är viktigt, försök att hitta kanaler och forum som skapar förutsättningar för tvåvägskommunikation. Två tydliga framgångsfaktorer i alla resor är att kontinuerligt informera och engagera!

Rikta och tajma med förstudie

Vi tror på det första lilla steget. Och att ta det med hjälp av fakta, men utan att nödvändigtvis ha alla svaren på plats. Ett sätt att ringa in problemområdet, identifiera intressenter och bestämma riktningen är en kvalitativ förstudie. Förstudier har ett oförtjänt dåligt rykte. Så behöver det inte vara - eller rättare sagt så ska det inte vara.

En förstudie syftar ju till att hitta det riktiga problemet som först inte identifierats. Bjud in någon för att se på er verksamhet; en nyanställd med annan erfarenhet, en konsult som sett många förändringsresor eller kanske en exjobbare full med energi och fräscha ögon. För oss är förstudien en minimal investering som sparar tid, kraft och inte minst frustration. En förstudie resulterar i ett konkret definierat nästa steg, oftast med en budgetindikation.

EXTERN LÄNK: Klicka här för mer information om Prevas i Göteborg