Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Så tar kunden makten över mäklaren

Vid det här laget är de flesta vana vid att betygsätta hotell, vegoburgare och elektronikinköp. Men allt fler använder sig även av omdömen online vid sina bostadsaffärer.

Oftast är det hotell, restauranger, hushållsprodukter och elektronik som vi betygsätter på nätet. Men kanske är det för många ännu mer angeläget att få vägledning i sin bostadsaffär. På Fastighetsbyrån uppmuntrar man därför sina kunder att betygsätta sina mäklare och skriva omdömen på sajten reco.se.

– En bostadsförsäljning är en av de största affärerna man gör i livet, då är det väldigt viktigt att undersöka vilken mäklare man ska anförtro det uppdraget till, säger Maria Bjurstam som är villa- och bostadsrättsmäklare på Fastighetsbyrån i Torslanda-Öckerö.

Enligt en undersökning som Fastighetsbyrån gjort tillsammans med TNS Sifo använder sig 88 procent av svenskarna av rekommendationer eller omdömen online. Inför beslutet om vilken fastighetsmäklare man ska anlita väger rekommendationer från vänner och bekanta visserligen tyngst, men 73 procent litar på omdömen från tidigare kunder. Maria Bjurstam menar att recensioner på nätet likväl kan användas som ett komplement till andra rekommendationer.

– Många kunder får kontakt med oss initialt via rekommendationer från grannar och vänner som tidigare haft med oss att göra i bostadsbytarprocessen. Då används omdömena online på reco.se snarare för att få en ytterligare bekräftelse på den positiva bilden av tjänsten. Vid mina möten med potentiella bostadssäljare lämnar jag också ut de rekommendationer som tidigare kunder lämnat om mig tillsammans med prisstatisk på referensbostäder jag sålt.

Att dela med sig av sina erfarenheter online bidrar till en större transparens i branschen och är en bra vägledning för alla kunder.

– Det är stor skillnad på att läsa om hur ett företag framställer sig själv och om hur tidigare bostadssäljare och bostadsköpare upplevt processen, säger Maria Bjurstam.

Omdömen gör det även lättare för kunden att lämna konkret feedback på vad som var bra och vad som kunde ha varit bättre. Då kan mäklaren sedan följa upp om det skulle finnas något eventuellt missnöje. Maria Bjurstam menar att det viktigaste är att kunden känner ett förtroende för mäklaren.  

– Med hjälp av rekommendationer online är det lättare för kunden att veta vad den kan förvänta sig och känna trygghet i sitt val, ju mer underlag och information om förmedlingstjänsten och fastighetsmäklaren desto bättre.