Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så ser IFK Göteborgs Gamla Ullevi-avtal ut

GP kan avslöja detaljerna i IFK Göteborgs nya Clean Court-avtal. Från en kostnad på två till 15 kronor per åskådare och 55 000 kronor per match för reklamrättigheterna på Gamla Ullevi, samt cirka 50 000 kronor för 18 loger. – Vi räknar med att tjäna ett par miljoner i alla fall, säger IFK Göteborgs ordförande Karl Jartun.

Det var i mitten av november IFK Göteborgs dåvarande klubbdirektör Martin Kurzwelly och Got Events VD Lotta Nibell skakade hand på Gamla Ullevis gräsmatta, nöjda över det treårsavtal som bland annat ger Blåvitt rätten att själva sälja reklamrättigheterna på arenans två nedre band (ledskärmar) och Got Event en ökad hyresintäkt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Överenskommelser har sedan dess ingåtts med även Gais och Örgryte IS.

– Vi tror någonstans att arrangören är den bästa säljaren av sitt evenemang och den här möjligheten finns för alla klubbar som spelar på Gamla Ullevi, sade Lotta Nibell i samband med offentliggörandet.

GP kan i dag avslöja innehållet i hyresavtalen, som ger klubbarna förhoppningar om ökade intäkter – och därmed stabilare ekonomier.

Medan BK Häcken har Clean Court i uttryckets ursprungliga bemärkelse – reklamrättigheter, kiosker och lounge/restaurang – drivs kiosker och restauranger på Gamla Ullevi av en extern aktör (Rasta).

Hade ni velat ha med dem också, Karl Jartun?

– Ja, självklart hade vi velat ha det. Det avtalet löper många år till, åtminstone till 2020 och är inget egentligen kan påverka.

Så har ni egentligen en Clean Court?

– Det är inte rätt namn. Det är en oren court. Vi köper till exponeringsmöjligheter och representationsytor.

Hur mycket hoppas IFK att Clean Court-avtalet skall ge i reda pengar?

– Vi kommenterar inte det i detalj. Vi kommer kunna erbjuda våra partners helt nya paket. Men ett par miljoner i alla fall.

Så här är avtalet konstruerat: IFK Göteborg betalar 10 000 kronor i nyckelkostnad för varje evenemang och lägger som allsvensk klubb 30 000 kronor per match för det första reklambandet och 15 000 kronor för det andra. Under en allsvensk säsong innebär det 670 000 kronor för reklamrättigheterna och 150 000 kronor i öppningskostnader.

På detta tillkommer en rörlig kostnad per åskådare på 15 kronor. 2015 hade IFK Göteborg ett publiksnitt på 14 350 vilket, med det nya avtalet som utgångspunkt, ger en rörlig totalkostnad på 3 228 750 kronor 2016. Inklusive de fasta kostnaderna blir IFK Göteborgs totala hyreskostnad per match kommande säsong 270 250 kronor. Då tillkommer pakethyra för 18 loger, där styckepriset är 3 500 kronor per match.

BK Häcken betalar 65 000 kronor plus 15 kronor per åskådare för Bravida Arena. Superettalagen Öis och Gais hyr i utgångsläget inga reklamskyltar på Gamla Ullevi, undantag görs för derbyn. Dessutom har Öis säsongsbokat ett par loger, något Gais valt att inte göra.