Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så mycket dyrare är färdiga matkassarna

Mellan noll och 123 kronor. Så mycket extra får du betala för varorna när du köper färdiga hemkörda matkassar. Leveranserna fungerade hyfsat men inte felfritt när vi testade.

Färdiga kassar är lösningen på middagsfrågan för många stressade familjer. Företagen planerar inköpen och skickar med recept, i regel för fem dagar åt gången. Branschen omsätter stora belopp – Linas matkasse, som är det mest kända namnet, säljer för mer än en miljard kronor om året och hade i höstas 120 000 aktiva kunder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Konsumentredaktionen beställde hem kassar från fyra leverantörer. Vi valde alternativ av typen "original" eller "vardag" – inte vegetarisk, lättlagad eller någon annan av de inriktningar som förekommer.

När vi fått livsmedlen jämförde vi priset med vad samma varor hade kostat i en välsorterad mataffär. Vi räknade inte med någon kostnad för att forsla hem varor från butiken. (Denna kostnad varierar mycket kraftigt; varje konsument får själv göra kalkylen.)

Resultat: Kassarna från Linas och Middagsfrid kostade drygt en hundralapp extra. Mathem tog några tior mer än stormarknaden och Mat.se var billigare.

Vad som är rimligt att betala för hemkörning och recept får var och en avgöra.

Men vi kan konstatera att priserna pressats kraftigt jämfört med 2011 när vi gjorde en likadan jämförelse. Då var påslaget upp till 353 kronor per kasse.

Färskvarorna var överlag fräscha. Purjolöken från Linas såg lite ledsen ut men var fullt användbar. Mathem hade glömt två limefrukter som ingick i recepten på lax och vårrullar – det var de enda varorna som fattades.

Mat.se gav olika besked om priset: det stod 653 kronor på datorskärmen, sedan fick vi betala ett par tior mindre. De skickade inte med några recept utan vi fick hämta dem på nätet. När vi förberedde reportaget noterade vi ett problem med företagets kassar: ibland fanns vissa ingredienser inte i lager, kunden förväntades själv byta ut dem mot något likvärdigt. När vi beställde ett par dagar senare var kassen dock komplett.

Det som många kunder behöver fundera lite extra på är leveranserna. Om du väljer Linas veckoabonnemang måste någon i familjen hålla sig hemma mellan 17 och 22 varje måndag. Annars hamnar kassen, som innehåller en del frysvaror, utanför ytterdörren.

Middagsfrid har samma tidsram, du kan byta till söndag mot en extra avgift. Mathem och Mat.se erbjuder fler dagar och kortare tidsintervall men de hade lite svårt att hålla tiden. De var 20 respektive 12 minuter sena med våra kassar – inga enorma förseningar men irriterande om man har bråttom. Mat.se ringde och förvarnade om förseningen.

Om du reser bort måste du också avboka kassen i tid. Linas, Middagsfrid och Mathem kräver att du meddelar mer än en vecka i förväg.

FAKTA: Så gjordes jämförelsen

Vi beställde fyra färdiga matkassar med leverans 19-22 februari. De angivna priserna är företagens ordinarie pris, utan välkomstrabatter. Mat.se har inget fast pris på sina kassar, priset är det vi betalade för den veckans varor.

Vi jämförde sedan med priset på motsvarande varor i en Ica Maxi-butik. Vi jämförde ekovaror med andra ekovaror och EMV-varor (matkedjornas egna märken) med andra EMV-varor. I ett fall hittade vi inte en ekovara att jämföra med, det var shiitakesvampen i Linas matkasse. Där har vi jämfört med vanlig shiitake. Tre av fyra kassar innehöll färsk fisk, där har vi jämfört med priset hos en fiskhandlare.

FAKTA: Priserna för fem år sedan

När GP:s konsumentredaktion gjorde en likadan priskoll i mars 2011 såg det ut så här:

Linas matkasse – 749 kronor, pris för varorna i butik 500 kronor

Middagsfrid – 875 kronor, pris för varorna i butik 522 kronor

Tasteline – 799 kronor, pris för varorna i butik 601 kronor

FAKTA: Nätförsäljningen ökar snabbt

Matförsäljningen på nätet växer snabbt. Under andra kvartalet i fjol ökade den med 43 procent jämfört med samma period året innan. Bekvämlighet är den främsta fördelen, enligt kunderna.

Var fjärde svensk har någon gång köpt mat på nätet. Personer under 35 år näthandlar betydligt mer än de över 35.

Samtidigt är näthandeln bara en liten del av våra totala matinköp: cirka tre miljarder kronor eller drygt 1 procent under 2014. I Storbritannien är andelen cirka 5 procent.

Källor: HUI, Veckans Affärer

FAKTA: Mindre skillnad i Stockholm

I höstas gjorde Råd & Rön en liknande prisjämförelse i Stockholm och fick ett annat resultat. De kom fram till att kassarna från Linas och Middagsfrid kostade nästan exakt lika mycket som att köpa samma varor i en (icke namngiven) normalprisbutik.

Detta avspeglar sannolikt skillnaden i prisnivå – en lång rad mätningar har visat att matpriserna generellt är högre i Stockholm än i Göteborg och Västsverige.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.