Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så luras vi av viktbluffen

Förpackningarna ser likadana ut och kostar lika mycket – men har helt olika vikt och kilopris. GP:S granskning visar handelns viktbluff.

Alla varianter av Ahlgrens bilar kostar 13:95. Men de väger olika mycket – 130, 140 eller 160 gram.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Extras tuggummipaket ser likadana ut och kostar lika mycket. Men vikten varierar från 29 till 35 gram.

Ögat uppfattar att Allbrans flingpaket har samma storlek, men varianten med äpple och fikon väger 150 gram mindre än Plus-paketet. Per kilo blir det 24 kronor dyrare.

– Det här är bara är ytterligare ett exempel på att man som konsument hela tiden måste vara misstänksam och på sin vakt, eftersom vissa tycker att det är väldigt inspirerande att lura konsumenter att betala mer än de skulle behöva göra, säger Louise Ekström, kommunikationsansvarig på paraplyorganisationen Sveriges Konsumenter.

Lika mycket för pengarna

I stället för att höja priset sänker producenterna vikten och får oss konsumenter att tro att vi får lika mycket för pengarna – oavsett om vi köper Coops äkta majonnäs eller lättmajonnäs, röda Kinapuffar eller gula, Almondys mandeltårta med kola/jordnötter eller med dajm.

GP Konsument gick runt i de stora kedjornas butiker och letade förpackningar med samma pris. Och det blev en aha-upp­levelse.

Hittade ett trettiotal

Utan problem hittade vi ett trettiotal snarlika varor som kostar lika mycket men väger olika. Vikten anges visserligen alltid men kan vara väldigt svår att upptäcka. På Wrigleys Extra professional white behöver man nästan förstoringsglas.

Ibland blir viktskillnaderna absurt små. Knorrs grönsakskrydda väger till exempel 63 gram, jämfört med kycklingkryddans 65 gram.

Kilopriset ökar

Andra gånger gör skillnaden mycket för kilopriset. Vicks sockerfria halstabletter är 46 kronor dyrare per kilo än originalet. På Santa Marias barbeque-såser skiljer det 13 kronor beroende på om du väljer smaken ingefära & sesam eller tangy fruit.

Producenternas argument är oftast att den ena förpackningen innehåller dyrare ingredienser än den andra, men systemet med olika vikt för samma pris riskerar att bli svår­genomskådligt för konsumenterna.

– Som konsument måste man nästan vara kemist för att lista ut alla näringsingredienser i innehållsförteckningen, och mate­matiker för att förstå GDA-märkningen – och man måste vara vaken för allt som är närproducerat men som inte säger någonting om klimatet, säger Louise Ekström.

Fotnot: GDA, Guidance Daily Amounts, är en produktmärkning som anger produktens näringsvärden i förhållande till rekommenderad dygnsförbrukning.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.