Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Eva-Lena Albihn, vice VD och hållbarhetschef på Business Region Göteborg.

Så kan företag arbeta mer hållbart – och bli konkurrenskraftiga

Företag kan stärka sitt varumärke och sin konkurrenskraft genom att arbeta mer hållbart. Business Region Göteborg kan hjälpa företag att nå dit. – Det är en affärsmöjlighet som vi kan hjälpa till att utveckla, säger Eva-Lena Albihn, vice VD och hållbarhetschef på Business Region Göteborg.

Företag som tar ansvar för sin roll i samhället och integrerar hållbarhetsarbetet i den dagliga verksamheten vinner inte bara sympati, de attraherar både potentiella kunder och duktiga medarbetare. I förlängningen ökar de sin omsättning, stärker sin position på marknaden, växer och anställer förhoppningsvis fler – vilket hela samhället vinner på.

Det sammanfattar ganska väl vad Business Region Göteborg, BRG, arbetar med.

– Vi är ett fullskaligt näringslivskontor med många års erfarenhet. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för långsiktigt och hållbart företagande inom alla tre dimensioner av hållbarhet: miljömässigt, socialt och ekonomiskt. Vi kan hjälpa näringslivet att utveckla dessa delar, säger Eva-Lena.

Flera möjligheter för företag att engagera sig

Agenda 2030 är en självklar och viktig del i BRG:s hållbarhetsarbete och nu förnyas och utvecklas erbjudanden till företag i enlighet med Agendan.

För att skapa miljömässig hållbarhet har BRG varit drivande eller inblandat i flera projekt. Ett exempel är utarbetandet av en plan för elektrifiering av transporter. Man har också tagit fram bättre och mer hållbara energilösningar.

Vill ditt företag bli en del av elektrifieringen? Läs mer här

– Vi gått från ord till handling för att minska regionens klimatpåverkan. Biogas och fjärrvärme är goda exempel på satsningar för ökad hållbarhet. Här pågår också omfattade forskning om hållbara framtidslösningar och projekt där miljöteknik och klimatsmarta lösningar testas i verkligheten, säger Eva-Lena.

Ett annat projekt är Green Gothenburg, där BRG bjuder in och tar emot delegationer från andra länder för att visa upp de miljöteknikföretag som finns i regionen.

– Genom att sprida vår kunskap kan vi generera affärsmöjligheter, säger Eva-Lena.

Sedan ett par år tillbaka har BRG stärkt sitt arbete med den sociala dimensionen. Genom olika aktiviteter som studiebesök, föredrag och nätverkande försöker man få människor i arbete.

– Vi försöker göra det enkelt för företag här att engagera sig socialt, säger Eva-Lena.

Vill ditt företag engagera sig i social hållbarhet? Läs mer här

BRG driver ett företagsutvecklande program, Expedition Framåt, som hjälper entreprenörer och företagsledare med att skapa större lönsamhet och hållbar ekonomisk tillväxt. Läs mer här

Det interna hållbarhetsarbetet är minst lika viktigt

BRG är just nu i slutfasen av sin miljödiplomering vilket innebär att man inför ett miljöledningssystem enligt kraven i svensk Miljöbas. Under våren har medarbetarna kompetensutvecklats i alla tre dimensionerna av hållbarhet.

– Vi vill vara förebilder och föregångare, uppmuntra och utmana företagen, men också ge rådgivning och kunskap, så tveka inte att kontakta oss, avslutar Eva-Lena.