Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Trött efter digitala studier? Digital learning fatigue är ett problem som vuxit under pandemin.">
Trött efter digitala studier? Digital learning fatigue är ett problem som vuxit under pandemin.

Så förebygger du digital learning fatigue i din organisation

Experterna är eniga: organisationer bör använda teknologi på ett mer “mänskligt” sätt. Den ökade efterfrågan av digital utbildning har skett på bekostnad av lärupplevelsen. Inom HR och Learning&Development talas det om digital learning fatigue. Men vad innebär det? Och hur kan du förebygga det inom din organisation?

Buzzord såsom zoomtrötthet och digital AW har florerat flitigt de senaste två åren till följd av det digitala arbetsklimatet. Förhoppningsvis är dessa snart ett minne blott då allt fler väljer att återgå till den fysiska arbetsplatsen. Hybrid- och kontorsarbete till trots är många digitala arbetssätt här för att stanna. Inom Learning & Development kallas därför den ihållande trenden, tillika utmaningen, digital learning fatigue (det vill säga trötthet till följd av digital utbildning).

Digital learning fatigue - den nya utmaningen inom Learning & Development

Efterfrågan av digital utbildning har ökat explosionsartat i samband med distans- och hybridarbete. Dels i form av färdiga och skräddarsydda digitala kurser, men dels också virtuella klassrum. Ett vanligt mönster är att förflytta traditionella upplägg in i digitala lärmiljöer, utan större hänsyn till lärupplevelsen. Ofta “pushas” information ut till medarbetare i organisationer. Sammantaget ger det upphov till det nya fenomenet digital learning fatigue.

Organisationer bör använda teknologi på ett mer “mänskligt” sätt

Så vad är då botemedlet mot digital learning fatigue? Enligt experter bör organisationer använda digitala verktyg på ett mer “mänskligt” sätt. Ofta finns en tendens att köpa in kursinnehåll och distributionslösningar utan att ge tillräcklig hänsyn till lärupplevelsen. Istället för att enbart “pusha” ut kursinnehåll bör den som utbildar i organisationen också integrera tillfällen för reflektion, feedback, coachning och peer-to-peer-aktiviteter i inlärningsprocessen.

Rätt format och möjlighet till interaktion förbättrar lärupplevelsen

För att lättare ta till sig ny information är formatet och leveransen avgörande. Till exempel kan text-tunga dokument och presentationer vara svåra att smälta, tolka och arbeta sig igenom. Använd därför gärna en kombination av text, bild, video och interaktiva webbinarier.

För att hålla motivationen uppe rekommenderas även aktiviteter som uppmuntrar till interaktion. Quiz, feedback och virtuella sammankomster är aktiviteter som möjliggör för reflektion, diskussion och coaching. Genom att välja ett LMS/lärplattform som stöttar ovan aktiviteter underlättar du skapandet av “mänskliga”, digitala utbildningar. Därigenom minskar du risken för digital learning fatigue i din organisation.

EXTERN LÄNK: Läs mer om digital learning fatigue samt praktiska råd för att förebygga det inom din organisation