Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Brexitanhängarna gladdes åt det parlamentets beslut att skrota det framförhandlade avtalet mellan Storbritannien och EU. Bild: Frank Augstein

Så förbereder sig Göteborgsbolagen för brexitkrasch

Gårdagens resoluta nej från det brittiska parlamentet om Mays och EU:s brexitavtal ökar möjligheten för ett hårt utträde. Något som riskerar bli kännbart för det Västsvenska näringslivet.

Theresa Mays misslyckande med att driva igenom det tillsammans med EU framförhandlade brexitavtalet på tisdagskvällen ses som en förödmjukande förlust av historiska proportioner. Aldrig tidigare har en såpass stor majoritet – 432 nej mot 202 ja – röstat ned en sittande regeringen i det brittiska parlamentet.

Premiärministerns nederlag bäddar nu ytterligare för att skilsmässan mellan Storbritannien och EU blir kraschartat. Om det blir ett hårt utträde ur unionen i mars riskerar flera bolag i Göteborg och Västsverige betydande huvudvärk.

– Skulle ett sådant utträde bli aktuellt är påverkan branschöverskridande, dock har de stora bolagen muskler att förbereda sig till skillnad från små och medelstora företag, säger Jesper Öhrn, chef för internationell affärsutveckling på Västsvenska handelskammaren och fortsätter:

– Ett hårt brexit skulle medföra tullar och andra former av hinder och dröjsmål för de exporterande företagen. Något som förlänger leveranstiderna är exempelvis kontrollerna vid gränsen, säger Öhrn.

Ser över fraktrutter

En Göteborgsbaserad jätte som tagit höjd för ett hårt utträde är svensk–brittiska läkemedelsbolaget Astra Zeneca. De följer utvecklingen i Storbritannien noggrant med huvudfokus att oavsett utgång kunna fortsätta leverera läkemedel.

– Vi har bland annat etablerat testning av läkemedel både i Sverige och i Storbritannien för att kunna säkerställa patienternas tillgång till våra läkemedel även om det skulle bli ett avtalslöst brexit, säger Astra Zenecas presschef Christina Malmberg Hägerstrand till GP.

Tisdagens omröstning uppges inte få några konsekvenser för Astra Zenecas personal. Däremot tvingar hotet om en hård brexit bolaget att se över logistiken, säger Malmberg Hägerstrand.

– Vi ser även exempelvis över våra fraktrutter och tillgängliga lagerutrymmen.

Volvo förbereder sig för leveransförseningar

Lastbilstillverkaren AB Volvo blev inte tagen på sängen av gårdagens omröstningsresultat. Likt Astra har fordonsbolaget under en längre tid tittat på olika scenarier. Parlamentets resoluta nej till avtalet innebär nu fortsatt osäkerhet, enligt Claes Eliasson, presstalesperson på AB Volvo.

– Inget är klart och osäkerheten kvarstår. Naturligtvis skulle en hård brexit försvåra handeln över gränserna, bland annat skulle troligen tullklareringen försvåras. Då skulle man också förvänta sig se leveransförseningar vid gränserna. Smidiga tull– och handelsregler är bra för oss, motsatsen är dålig, säger Eliasson till GP.

Just osäkerheten är även något som affärsmannen Jacob Wallenberg, ordförande för maktbolaget Investor är inne på. Enligt honom är det brexitprocessens värsta egenskap.

– Fortsatt osäkerhet kostar pengar. Det innebär att vi inte fokuserar på lika mycket på den engelska marknaden som vi annars hade gjort, utan vi får lägga den kraften på andra ställen: Det är naturligtvis negativt för det utbytet mellan Sverige och Storbritannien, säger Wallenberg i en intervju med TT.

Små konsekvenser för fordonsjätten

En industrijätte i Göteborg som verkar sitta något lugnare i båten är Volvo Cars.

– Vi har ingen tillverkning i Storbritannien och ser därmed ingen större påverkan för oss. Vad jag kan nämna är att en ökad byråkrati skulle kunna påverka vår export, säger bolagets presschef Stefan Elfström till GP.

LÄS MER: Theresa May skakad efter historiskt nederlag

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.