Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så avvecklas en cityflygplats

Många är överraskade men ingen borde vara förvånad. Säve flygplats förvandlas tidigare än någon anat från cityflygplats långt från city till helikopterplatta.

PÅ tisdagen avslöjade ledningen för Swedavia att Göteborg City Airport på Hisingen läggs ner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Åtminstone försvinner den tunga linjetrafiken med Ryanair, Wizzair och andra lågprisbolag

Det är svårt att hitta någon annan flygplats för helikoptrar och privatflyg, därför blir troligen polisens, Sjöfartsverkets och VG-regionens helikoptrar samt de lätta planen som inte belastar taxibanorna för mycket kvar på Hisingen

När det häromdagen stod klart att det skulle kosta en kvarts miljard kronor att riva gamla och bygga nya taxibanor på den före detta militärflygplatsen valde Swedavia den enkla och logiska lösningen: vi köper Säve och stänger flygplatsen.

En kvarts miljard kronor är mycket pengar även för storspelare som Swedavia.

En kvarts miljard kronor är dessutom mycket pengar att satsa i en verksamhet som konkurrerar med den egna.

Statliga Swedavia vill att allt, eller åtminstone nästan allt, flyg går till och från de tio egna flygplatserna.

Kanske lite flyg från mindre flygplatser i glesbygden men definitivt inte från flygplatser några mil från de egna.

Spottstyver

Därför var det logiskt för Swedavia att köpa de delar av flygplatsbolaget som man inte redan ägde för en spottstyver av AB Volvo och Göteborgs Stad och stänga flygplatsen.

Nu hänvisas Ryanair och de andra lågprisbolagen som vägrat acceptera de höga avgifterna och likabehandlingen på de statliga flygplatserna ändå till Landvetter.

Ständigt revolterande Ryanair har inte så många andra flygplatser att välja bland om man vill behålla göteborgarna på planen. Trollhättan-Vänersborgs flygplats klarar knappast reguljärtrafik i den omfattningen, Jönköping och Halmstad ligger för långt bort.

Landvetter hade förra året 5,2 miljoner resenärer.

Säve hade 800 000.

Både passagerare och plan får utan större problem plats på Landvetter, det har redan visat sig när lågprisbolagen sedan halvannan månad flyger till och från Landvetter.

Den enda linje som definitivt försvinner med Säve är Sparrow Aviation som sedan i höstas flugit mellan Säve och Bromma ett par gånger om dagen med ett plan för 49 passagerare. Den trafiken hade av allt att döma ändå varit nedlagd inom ett halvår.

Tågförbindelse

Med nedläggningen av Säve och ökningen av trafiken på, till och från Landvetter ökar behovet av en snabb tågförbindelse mellan flygplatsen och centrala Göteborg.

I utvecklingsplanen för Landvetter finns redan förlängning av terminalbyggnaden, nytt hotell och en järnvägsstation.

2026 skall Västlänken och höghastighetsbanan mellan Mölnlycke och Bollebygd via flygplatsen står klar.

Då kan man köra flygtåg mellan Landvetter och Göteborg C på knappt 25 minuter. När den felande länken Almedal-Mölnlycke står klar kan resan gå minst fem minuter snabbare.

Därmed blir restiden kostare mellan centrala Göteborg och Landvetter än mellan centrala Göteborg och Säve.

Och de boende i Säve slipper bullret och avgaserna från Ryanair, Wizzair och några till.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.