Göteborgs Spårvägars vd Lars-Börje Björfjäll och en av de nyaste men också mest problemdrabbade vagnarna.
Göteborgs Spårvägars vd Lars-Börje Björfjäll och en av de nyaste men också mest problemdrabbade vagnarna.

Rostsanerade spårvagnar börjar komma tillbaka

ANNONS
|

- Nu återstår att åtgärda övriga fel på vagnarna, säger Lars-Börje Björfjäll, vd i Göteborgs Spårvägar.

30 juni förra året transporterades de första av de rostskadade italienska spårvagnarna från Göteborg till Hagalund norr om Stockholm för rostsanering och golvbyte.

Efter långa förhandlingar på våren hade Göteborgs Stad och tillverkaren Ansaldobreda kommit överens om ett avtal som reglerar hur reparationerna av rostskadorna på bärande balkar skall gå till, hur rostskyddet skall utföras och att de mögelskadade golven skall bytas ut.

Kostnaden delas mellan Ansaldobreda och Göteborgs Stad. Det italienska företaget betalar huvuddelen. Göteborgs Stad betalar enligt tilläggsavtalet tio miljoner euro, drygt 90 miljoner kronor.

ANNONS

Ansaldobreda gav det italienska företaget Sovel Rail Traction ansvaret för åtgärderna.

Sovel har hyrt in sig hos det svenska tågunderhållsföretaget Swedtrac i SJ:s gamla lokstallar i Hagalund.

Efter nästan sju månader var den första vagnen, M32 417, klar och transporterades den gångna veckan tillbaka till Göteborg

Inom kort kommer ytterligare en vagn tillbaka till Göteborg medan två rostskadade vagnar körs till Hagalund.

I Hagalund saneras rost och rostskyddsbehandlas bärande delar i ramverket och vissa täckplåtar samtidigt som innergolven byts ut mot material som bättre skall tåla fukt.

Men när vagnarna körts tillbaka till Göteborg skall övriga fel åtgärdas innan vagnarna kan sättas in i trafik igen.

- Dörrarna har ställt till problem och orsakat stopp i trafiken, säger Björfjäll. Men det är flera andra saker som behöver åtgärdas.

Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg, tycker Ansaldobreda och Sovel gjort ett bra jobb med den första rostsanerade spårvagnen.

- Det är skönt att den första vagnen är klar, säger han. Det har gällt att hitta en metod för att åtgärda rostskadorna och för att förhindra nya skador. Det har tagit lite tid.

Läs också: Veteraner renoveras - måste hålla minst fem år till

Läs också: Nästa generation spårvagnar ska börja rulla 2018

ANNONS

De två första vagnarna blir prototyp för kommande ombyggnader. Arbetena på övriga vagnar skall kunna utföras i raskare takt.

Av de 40 första vagnarna som Ansaldobreda levererade har 15 varit tagna ur trafik i nu snart två år, sedan februari 2013. Sedan dess har fler vagnar ställts av och 40 av de sammanlagt 65 vagnarna skall rostsaneras och få nya golv. Alla skall, enligt avtalet med Ansaldobreda, vara åtgärdade innan halvårsskiftet 2017.

Fakta: Nyare spårvagnar

Upphandlingen omfattar en grundbeställning på 40 spårvagnar.

30 vagnar skall vara 29-33 meter långa enriktningsvagnar.

10 vagnar skall vara 29-33 meter långa tvåriktningsvagnar.

Tvåriktningsvagnarna kan användas vid spårarbeten då det inte finns vändslingor att tillgå.

Utöver grundbeställningen finns en option på ytterligare 60 vagnar.

Dessa kan vara av samma typer som ovan eller 40- 45 meter långa enriktningsvagnar.

ANNONS