Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Pelle Snickars har forskat om den automatiserade offentligheten.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Robotar tar över reklamen

Att du får mindre och ny typ av spam innebär inte att de digitala reklambudskapen minskar. Avsändarna agerar allt mer i det fördolda.

Pelle Snickars är medieprofessor vid Umeå universitet och har forskat på vilka möjligheter "den automatiserade offentligheten" ger de digitala medierna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Spam är ju automatiserad reklam som kostar lite att skicka till en miljon e-postadresser, och klickar fem personer på länken så har man ändå lyckats – fast det finns lite pengar att tjäna på det, säger han.

Det är en orsak till att den digitala reklamen nu använder sig av kraftfullare verktyg. Exempelvis genom att köpa falska följare på Facebook, som drar till sig andra följare.

- Och det blir en fördel ur reklamhänseende, konstaterar Pelle Snickars.

Så i stället för att skicka (oönskad) marknadsföring via e-post breder bot-kulturen ut sig. Bot är en förkortning för robot och en bot är ett program som gör saker automatiskt på nätet, till exempel agera som vän på Facebook, titta på klipp på Youtube eller spela musik på Spotify. Antal vänner, klick och visningar är något som företagen sedan kan utnyttja i sin marknadsföring.

På sajten Swenzy kostar 10 000 sprillans nya bot-följare ungefär tusen dollar, men det går att få upp till en miljon följare för samma belopp, berättar medieprofessorn.

- Konsekvensen blir att det är svårt för en annonsör att veta om de hundratusen klicken på ett Youtubeklipp verkligen kommer från människor, eller om de är artificiella klick.

Botarna kan också skriva och mejla nyhetsbrev, sådana som företagen tidigare e-postat i sin marknadsföring.

- Det är faktiskt den enda spam som lyckas ta sig igenom universitets filter.

Katt- och råttaleken flyttas över till nya områden. En orsak är förstås att konsumenterna kan blockera annonser på webbsidor.

- Mycket av marknadsföringen är ju irriterande, men den är inte olaglig, sammanfattar medieprofessor Pelle Snickars.

Läs också: Fem tips: Så slipper du spam

Läs också: Nya virus levereras i "äkta" mejl

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.