Risken att oljan ska nå land på Bohuskusten har minskat

Risken att olja från utsläppet vid Skagen ska nå land har minskat. För Kustbevakningen har både starka vindar och dimma försvårat saneringsarbetet.

ANNONS
|

Vädret som förbättrades under eftermiddagen och vid en tredje överflygning kunde Kustbevakningen konstatera att mängden olja minskat.

– Det är mycket tack vare saneringsarbetet ombord på fartygen. Vi beräknar att man tagit upp cirka 1500 liter tjockolja under dagen, säger räddningsledaren Filip Lundgren.

Under måndagsmorgonen syntes olja utanför Orust och räddningstjänsten tillsammans med kommunen åkte ut med båt för att undersöka utsläppet.

– Vi hittade små golfbollsstora klumpar utanför Härmanö, mer såg vi inte, säger Marcus Larsson, räddningschef på Orust.

Enligt honom rörde det om ett tiotal mindre klumpar på en yta av femtio kvadratmeter. Kustbevakningen var på plats för att sanera och på Orust följer man händelseutvecklingen.

ANNONS

– Vi bevakar läget och har fortsatt kontakt med Kustbevakningen och grannkommunerna, säger Marcus Larsson.

Enligt Kustbevakningen finns det inga rapporter om att olja skulle ha spolats upp på land. För säkerhets skulle kommer man att inspektera de mest utsatta kustområdena för att vara på den säkra sidan att inget flutit upp på land.

– Risken för att oljan ska slå på land har minskat men faran är inte över, säger Filip Lundgren. Vi kommer att fortsätta saneringsarbetet och övervakningen från luften under kvällen och morgondagen, avslutar Filip Lundgren.

Strömmarna fortsatte under dagen att föra oljan norrut och på måndagseftermiddagen kartlade man den utanför Sotenäs och Lysekil. Enligt Kustbevakningen har dendåliga sikten har försvårat arbetet.

Oljan är mycket utspridd vilket också försvårat arbetet.

– Problemet är att det är relativt lite olja men på ett stort område. Det krävs mycket arbete för att få upp relativt lite olja.

Det var under en bunkring av ett fartyg vid Skagen i Danmark på natten till lördagen som tjockolja läckte ut i havet.

Danska myndigheter påbörjade under lördagen ta upp oljan, men en viss mängd drev under natten till söndagen in på svenskt vatten.

Tillsammans med kommunal räddningstjänst mobiliseras nu resurser för att hantera ett scenario där oljan når land.

Fakta: Bunkring

Vid bunkring förs olja över som är nödvändig för det mottagande fartygets drift.

Ett fartyg behöver oftast en mängd olika oljor för sin drift. När dessa tas ombord kallas det för bunkring.

Bunkring kan ske både när fartyget ligger till kaj och till sjöss.

Om olyckan är framme finns risk att olja kan läcka ut i vattnet och skada den marina miljön.

När olja förs över som last från ett fartyg till ett annat kallas det i stället för läktring.

Källa: Transportstyrelsen

ANNONS