Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Anna Larsson, försäljningsdirektör på lokala medier, och Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Göteborgs-Posten och för Key Account Managers (KAM), på Stampen Media AB känner sig trygga med att verksamheten har sin grund i nyhetsmedia och därmed ser ut att gå mot en ljus framtid.
Anna Larsson, försäljningsdirektör på lokala medier, och Henrik Carlsson, försäljningsdirektör på Göteborgs-Posten och för Key Account Managers (KAM), på Stampen Media AB känner sig trygga med att verksamheten har sin grund i nyhetsmedia och därmed ser ut att gå mot en ljus framtid.

Riktig journalistik gör skillnad – Stampens räckvidd ökar

Utöver att Novus mätningar visar att Stampens 14 titlar har störst lokal räckvidd märker koncernen av att varulagret blir mer och mer attraktivt och intressant för kunderna.
– Några faktorer bakom framgången är att vi har optimerat våra sajter, satsar rejält på lokal journalistik för alla Stampens titlar, och erbjuder Header Bidding, säger Anna Larsson, försäljningsdirektör på lokala medier på Stampen Media AB.

Satsningarna på enkelhet för annonsköparen tillsammans med en hög tillgänglighet ger tydlig effekt och allt fler annonsköpare inser värdet av att synas i nyhetsmedia. Detta då denna typ av kanal kan leverera annonsvisningar med hög viewability, nå rätt målgrupper och givetvis också tack vare det faktum att kontexten som annonserna befinner sig i är trovärdig och oberoende journalistik.

– Vi har precis genomfört stora förbättringar på flertalet av våra lokala sajter för att öka tillgängligheten och ytterligare höja kvaliteten på våra digitala visningar. Detta på toppen av den kraftigt ökade räckvidden, säger Anna Larsson.

Det är viktigt för Stampen Media att hänga med i den snabba utvecklingen för att exempelvis hantera problemet med att tredjepartscookies försvinner. Men eftersom Stampen Medias verksamhet har sin grund i nyhetsmedia ser framtiden ljus ut.

Stampen Medias två försäljningsdirektörer Henrik Carlsson och Anna Larsson.
Stampen Medias två försäljningsdirektörer Henrik Carlsson och Anna Larsson.

– Marknaden förstår att vi som nyhetsmedia har en stor fördel gentemot andra kanaler då vi bland annat har både konkret kontextuell styrka och även trygga miljöer för förstapartscookies. Här jobbar vi intensivt med våra samarbetspartners och teknikleverantörer eftersom vi vill vara en av de drivande marknadsaktörerna i utvecklingen, säger Anna Larsson.

Henrik Carlsson är försäljningsdirektör på Göteborgs-Posten och för Key Account Managers (KAM) på Stampen Media AB. Han menar att den fina räckvidden är ett kvitto på Stampens satsningar på rätt saker och att framför allt den journalistiska basen skapar en trygg, säker och relevant annonsmiljö.

– Visionen har varit att det ska vara lätt att köpa annonsutrymme av oss, säger han.

Riktig journalistik gör skillnad

Den lokalt förankrade journalistiken i alla Stampens titlar har, som sagt, bidragit till en ökad räckvidd och därmed också till ett ökat tillgängligt varulager programmatiskt.

Det ska vara enkelt för programmatiska köpare att hitta våra varulager på sajterna och där tycker jag att vi skiljer oss gentemot många konkurrenter och kollegor i mediabranschen. Baserat på resultaten som visningarna hos oss producerar vet vi också att vårt varulager är speciellt attraktivt oavsett om du köper det programmatiskt eller på andra sätt, säger Henrik.

Produkten Header Bidding har också haft en betydande roll för det fina resultatet. Arbetet med det erbjudandet började för flera år sedan, redan innan Stampen byggde om sina sajter. Då lades stor vikt vid att optimera sajternas struktur och förhållandet mellan redaktionellt innehåll och annonser. Henrik betonar att det är viktigt för att balansen ska bli rätt och för att annonsytorna skall hamna på rätt ställe.

– Plus att vi laddar dem vid rätt tid, allt för att värdet för kund ska bli så stort som möjligt, säger han.

Under flera år har Stampen satsat mycket på sin tekniska set-up, sina leverantörer och sin interna kompetens.

– Vi testar oss hela tiden fram för att kunna optimera annonsmiljön, placeringarna, viewability och vårt varulager. Det har varit ett vinnande koncept tillsammans med riktigt kompetenta medarbetare – rätt person på rätt plats gör stor skillnad, säger Henrik Carlsson.