Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bilden är från ett tidigare tillfälle.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Resenärer strandsatta i mörkt tåg

I sex timmar fick passagerarna vänta i det becksvarta och allt kallare X2000-tåget i natt. SJ skyller på Banverket.

- Det var tur att vädret var så milt, säger Anette Isaksson som tillbringade natten på tåget. Hade det var 20 minusgrader hade vi fått det riktigt besvärligt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Nu var det bara väldigt svart och väldigt långtråkigt. Ljuset slocknade i den ena vagnen efter den andra, efter en timma fanns det ljus i en vagn. Sen tog maten också slut.

Personalen trodde felet skulle vara åtgärdat på en halvtimma. Men det tog sex timmar.

- Men personalen skötte informationen mycket bra, säger Isaksson.

Enligt Isaksson fanns cirka 100 passagerare i tåget.

Det var 22:42 i går kväll som lokföraren på sista X2000-tåget för dagen från Göteborg mot Stockholm stannade tåget sedan han upptäckt att kontaktledningen höll på att ramla ner i närheten av Kilsmo mellan Hallsberg och Katrineholm.

Banverket ansåg att strömförsörjningen fungerade och ville inte skicka ut reparatörer.

- Vi fick tjata länge innan Banverket gick med på att skicka ut personal, säger Johan Ingarö på SJ AB:s presstjänst.

Först efter fem timmar, klockan 03:30, hade Banverket röjt undan den skadade kontaktledningen.

- Då hade vi haft lok och annat tåg i beredskap i flera timmar, säger Ingerö.

Dieselloket drog X2000-tåget, som fått skador på strömavtagarna, till närmaste station där resenärerna en timma senare kunde evakueras till ett annat tåg och åka till Stockholm.

Dit anlände de 05:54, fem timmar och 58 minuter försenade.

- Vi har begärt en skriftlig rapport från Banverket, säger Ingerö. Det är fullståndigt oacceptabelt att vi skall behöva vänta nästan sex timmar på att evakuera ett tåg.

Anna Hansson på Banverkets presstjänst håller med om att det evakueringen tog för lång tid.

- Vi håller på att utreda vad som gick fel, säger hon. Det tog tid innan reparationen påbörjades och sen har ett antal godståg fått passera innan X2000-tåget kunde dras in till närmaste station och evakueras.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.