Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/13

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rederiernas eget Almedalen

800 personer är på Donsö för att diskutera om sjöfart – teknik, miljö och andra utmaningar. Det är i huvudsak de tolv rederierna på ön som arrangerar Donsö Shipping Meet.

På tisdagskvällen sitter de 800 bänkade i ett tält vid Styrsö Bratten och äter middag. Det här är en nästan osannolik tillställning. Shippingfolk från 21 nationer samlas på denna lilla ö – shippingindustrins Almedalen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Jag försäkrar dig att nästa gång vi arrangerar det här, om två år, då kommer vi att ha 1 500 gäster här, säger Jonas Backman på Donsöbaserade Sirius Shipping.

När man talar om sjöfartskluster kan just Donsö vara en kanske oslagbar förebild. Tolv rederier, som delvis konkurrerar med varandra, jobbar ändå intimt samman. Jonas Backman tar ett exempel.

- Vi kommer gemensamt investera för att utveckla kompetens och utbilda ungdomar för att säkra näringens fortsatta utveckling här ute, säger han.

På tisdag och onsdag är Donsöredarna långt ifrån ensamma herrar på täppan. Företag och rederier från när (Öckerö till exempel) och fjärran (Kina och Japan bland annat) ställer ut i utställningshallarna – i allt är det 167 utställare. 50 av dem är rederier. Bara kostnaderna för utställarna drar i år in drygt 4,5 miljoner kronor.

- Överskottet går till barn- och ungdomsverksamhet på Donsö. För två år sedan blev det 900 000 kronor över, säger Dick Höglund på ett annat Donsörederi, Terntank.

Men på programmet står flera seminarier. De flesta handlar om miljöfrågor och energieffektivitet. Donsöredarna förbereder sig gemensamt inför de förändringar av fartygsbränsle som måste vara på plats 1 januari 2015. Utsläppen av svaveldioxid skall då vara nere på 0,1 procent, mot dagens en procent.

- Vi kommer att ha vår infrastruktur på plats till 2015 här ute, säger Lars Höglund på Furetank.

- Har du det inne i hamnen så att vi kan bunkra där, frågar han Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt.

- Inte när 2015 börjar, men under det året, försäkrar Kårestedt.

Ett annat exempel på öns tänk är att det finns massor av ombyggda elektriska golfvagnar där. När ett av Donsörederierna tog emot ett fartyg som byggts i Kina fyllde man båten med golfvagnar. Eftersom det knappt finns några bilar på ön, fungerar numera de elektriska golfvagnarna som små minilastbilar där.

- Donsö är ett lysande exempel på engagemang och entreprenörskap, säger en smått lyrisk gäst, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.