Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Röda priser på svart fredag

Black friday börjar få fäste i Sverige - åtminstone på nätet där handeln steg med 50 procent. Betaltjänstbolagen jublar, men Svensk handel oroas över sänkta marginaler på en redan pressad marknad, då black friday främst handlar om rea.

Enligt preliminära siffror från betalningsleverantören DIBS Payment Services ökade handeln på nätet med 50 procent under fredagen, jämfört med motsvarande dag i fjol. Bland butiker som erbjuder rabatter är ökningen ännu större.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Det har aldrig sålts så mycket på nätet i Sverige som det gjorde i går, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna vars försäljning steg med drygt 100 procent, jämfört med en genomsnittlig fredag.

Inför black weekend

-Det har blivit starten på julshoppingen för e-handeln, säger Engellau-Nilsson.

Försäljningsframgången har gett handlarna mersmak och inspirerat somliga att förlänga sina erbjudanden och införa en "black weekend".

Enligt e-barometern som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research har detaljhandelns försäljning på nätet ökat med 17 procent sen i fjol. Bland de svarande e-handlarna uppgav 19 procent de planerade någon form av black friday-aktivitet i år, jämfört med 7 procent i fjol.

Lägre marginaler

Jonas Arnberg, vd för Svensk handel tror att många handlare gillar den här formen av evenemang, som ger dem en anledning att locka kunder till butiken, men anser att det är problematiskt att black friday främst handlar om att sälja på rea.

-Är det någonting handeln behöver i dag är det att handla till fullt pris, eftersom lönsamheten är ganska låg just nu.

Kampanjdriven försäljning i den här formen kommer dock att öka, inte minst eftersom konsumenten förväntar sig det.

-Däremot hoppas jag att man gör kloka kampanjer som inte bara gör att man tappar marginal, att det blir ett tillfälle för försäljning, men att man inte bara drar ner på marginalen.