Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rätt storlek viktigast

Se till att få rätt storlek på cykeln. Du kan börja i en billigare prisklass och sedan utrusta din cykel efterhand. Det här är några råd till dem som tänker haka på trenden racercyklande.

Nog har ni väl sett att det blivit allt vanligare med färgglada trikåer som böjda vid bockstyren lägger kilometer efter kilometer av asfalt bakom sig.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bakom denna motionsvåg må ligga allehanda ålderskriser eller bara pur nyfikenhet på en oprövad träningsform, men intresset för de superlätta hojarna breder ut sig.

Bröderna Marcus och Richard Magnusson, tredje generationens cykelhandlare i Sävedalen har märkt av den nya trenden.

- Utbudet har växt något enormt de senaste fyra-fem åren. Numera kan man lätt få ihop en lista över drygt 300 modeller, säger Richard Magnusson.

För en nybörjare är det alltså en cykel-djungel att ta sig igenom, och Magnussons har sett flera fall av bortkollrade cyklister.

- Vi hade en kund som blev helt lyrisk när han äntligen fick tag i en cykel som var i rätt storlek. Han hade i sex år cyklat på en för stor cykel, berättar Marcus Magnusson.

Just detta att bli ägare till en cykel som verkligen är helt rätt för dess ägare, kan vara en lite omständlig process. Att bara gå efter kroppslängd i valet av cykel kan leda fel.

Richard Magnusson visar på en anordning där en cykel kan sättas fast i så att bakhjulet snurrar fritt från underlaget.

- Jag brukar låta kunderna cykla här i butiken och sedan gör jag mätningar och bedömer deras rörelser och hur de sitter, säger han och berättar att proceduren kan ta en halvtimma.

Han förklarar att ramen är hjärtat i cykeln. Den ska vara styv och inte mattas av i sin konstruktion. I en vek ram går en alltför stor del av cyklistens kraft ut i ramen.

Även hjulen ska vara styva. Det uppnås genom materialval och uppbyggnad av fälgarna såväl som hur hjulens ekrar är konstruerade och fastsatta.

Magnussons förordar att man efterhand skapar sig sin idealcykel, och det går mycket bra att komma över en bra cykel på begagnatmarknaden.

För att pröva på om racercykling är något att satsa på rekommenderas att ta kontakt med en lokal cykelklubb som kan ha cyklar att låna ut.

- Dessvärre får man inte någon ny vettig hoj för 6 000-7 000 kronor. De kostar minst runt 10 000 kronor. Många brukar börja på cyklar för runt 13 000 kronor. Då får de en styvare ram och kolfibergafflar, säger Richard Magnusson.

Cykling kan vara en materialsport, där entusiasterna vill ha så lite som möjligt för pengarna. Det vill säga, ju mindre cykeln väger desto mer kostar den.

Men det finns genvägar.

- Man kan exempelvis gradera upp sina hjul. För några tusenlappar kan man få verkligt stabila och bra hjul som annars bara sitter på cyklar i 40 000-kronorsklassen, säger Marcus Magnusson, som har liknande exempel vad gäller gafflar, vevpartier och växlar.

Just växlar är ett särskilt kapitel. Det finns tre märken att välja mellan italienska Campagnolo, Sram från USA och japanska Shimano som är marknadsledande.

- De är alla tre mycket bra växelpaket, men Campagnolo är överlägset bäst och har längst livslängd, säger Marcus Magnusson.

Hur har de det själva med cyklingen? Intresset är genuint:

- Det händer att vi tidigt på lördagsmorgonen sticker iväg till Borås för att ta en fika på nåt kafé, och sen cyklar vi hem igen, berättar Richard Magnusson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.