Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Rätt ljus för bättre lärande: Det är nästa steg för att hjälpa barns hälsa och utbildning

Vi vill alla att våra barn ska må bättre, eller hur? Men tyvärr så utsätts de allra flesta av våra barn av skolmiljöer med dålig belysning. Vi vet att ljusmiljön har stor påverkan på prestation, utveckling och välmående. Trots detta så utsätts våra barn för dålig belysning som leder till sömnbrist, depression, ökad stress och psykisk ohälsa.

Enligt Socialstyrelsen har antalet barn som lider av psykisk ohälsa dubblerats under de senaste 10 åren. Det är hög tid att anamma den forskning och kunskap som finns kring ljuset betydelse och påverkan på våra barns hälsa och välbefinnande.

Det har sedan en tid tillbaka varit allmänt känt att tillgång till dagsljus och rätt typ av artificiellt ljus vid rätt tidpunkt har en stor effekt på ens prestation. Detta hänger ihop med människans naturliga dygnsrytm, även kallad cirkadiska rytm. Det är vår biologiska klocka som styr våra hormoner och det som gör att vi är pigga på dagen och blir trötta mot kvällen. Belysning kan förstärka effekterna av den cirkadiska rytmen. Genom att ha högt ljusflöde och kall färgtemperatur så ökar nivåerna av kortisol, vilket är det hormon som gör oss alerta. På samma sätt kan ett dimrat varmare ljus sänka nivåerna av kortisol och istället öka nivåerna av melatonin, vilket är det hormon som får oss att bli lugna. 

Belysningen som idag finns i många skolor är alldeles för dålig. Den undermåliga belysningen ökar barnens melatoninnivå vilket försämrar inlärningsförmåga och ger barnen direkt dåliga förutsättningar. Med belysning som ger en konstant hög melatoninnivå blir det svårt för barnen att kunna prestera till sin fulla potential. Idag väljs oftast den billigaste belysningen för de svenska skolorna. Det är alltså få beslutsfattare som tänker på hur belysningen påverkar de barn och lärare som dagligen förväntas arbeta och prestera i den miljön. Tänk också på den bredd av aktiviteter som skolbarn deltar i. Allt från tyst läsande till kreativt skapande, samarbeten, raster och presentationer från lärare eller andra elever. Det är självklart att belysningen påverkar oss och därmed är det självklart att våra barn ska studera i miljöer med bra belysning. Med anpassningsbar belysning kan den bästa inlärningsmiljön för skolmiljöns vitt skilda aktiviteter skapas. Med rätt ljus för rätt tillfälle och aktivitet mår vi alla bättre, vi presterar bättre och barnens inlärningsförmåga ökar. 

En investering i belysning är en investering i social hållbarhet – en insikt som saknas i dagens svenska skolor. Den miljö som är viktigare än någon annan är just skolmiljön, då de yngre påverkas mer än oss andra av ljusets effekt. Kvalitetsbelysning är inte så dyrt, investeringen betalar av sig själv redan efter 3 till 4 år och fördelarna som bra belysning ger våra barn är värd varenda investerad krona. 

Kvalitetsbelysning i skolmiljöer bör vara dynamiskt anpassad och följa den cirkadiska rytmen. Bra belysning bör också kunna anpassas för de olika aktiviteter som dagligen sker i skolmiljöer, med en sådan belysning mår barnen bättre och inlärningsförmågan ökar. Ett koncept som erbjuder just sådan belysning är Philips SchoolVision, som har fyra naturinspirerade ljusinställningar. Dessa är:

Normal – ljus med normal intensitet och färgtemperatur och passar situationer som när läraren föreläser.  

Energi – ljus med hög intensitet och väldigt kall färgtemperatur. Denna inställning fungerar som en energikick och motverkar trötthet genom att öka kortisolnivåerna. Energigivande belysning bör användas en stund på morgonen, efter lunch och vid de tillfällen då eleverna tappat koncentrationen.

Fokus – inställningen med högst ljusintensitet och en kall färgtemperatur. Ljus som detta hjälper elever prestera bättre vid prov eller andra uppgifter som kräver väldigt hög koncentration. 

Lugn – ljusinställning med låg intensitet och en varm färgtemperatur. Används för att lugna ner barnen efter en tid av hög fokusnivå, det hjälper dem också när de ska läsa eller samarbeta.  

Studier har visat att ett elever som fått möjlighet att studera i miljöer med ljuskoncept som SchoolVision, där belysningen kan anpassas efter aktivitet, ger följande effekter:
·    Läshastigheten ökar med 35%
·    Felfrekvens minskar med 45%
·    Hyperaktivt beteende minskar med hela 76%
·    Barnen har i snitt 18% högre resultat på koncentrationstest. De får också högre motivation att både gå till skolan och att lära sig.
Ljuset har alltså en enormt positiv effekt på barnens generella inlärningsförmåga.
Raoul Wallenbergskolan (RWS) Järvastaden är en av skolorna som har installerat belysning’s konceptet SchoolVision. 

–Inom RWS jobbar vi ständigt med att utveckla vår undervisning för att elevernas koncentration och lärande ska bli allt bättre. Vi är därför stolta över att detta innovativa belysningsprojekt genomförs i en av våra skolor. Om det faller väl ut kommer vi steg för steg medverka till installation av tekniken i våra övriga skolor, säger Eva Arfwedson, Vice VD på Raoul Wallenbergskolan.

Om du bryr dig om våra barns välmående och framtid gör som RWS, investera i ett belysningssystem som hjälper barnen att lära sig och ökar deras välmående. Vi på Signify hjälper mer än gärna till att hitta rätt belysning till er skola.

Här kan du läsa mer om hur Robert Fredriksson, Key Account Manager på Signify, har tagit fram en belysningslösning som hjälpt elever på Raoul Wallenbergskolan i snart ett år.