Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Räkorna säljer bra – trots rödlistningen

En vecka efter att Världsnaturfonden (WWF) gått ut med rödlistningen av nordhavsräkan är priserna på väg upp igen och göteborgarna fortsätter att köpa räkor.

– Vi säljer på bra. I början av förra veckan var det ju en del prat om rödlistningen, men idag har vi sålt jättebra, säger Jessica Kennheden på Kungstorgets Fisk & Delikatesser i Saluhallen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efter beskedet om WWF:s rödlistning sjönk priserna på räkor under förra veckan. På måndagen låg medelpriset på 175 kronor per kilo och i fredags var det nere på 97 kronor.

– Det var ju väldigt lågt förra veckan på grund av att stora affärer som Ica och Coop sa nej till räkorna. De ville ta ställning och då sjunker priset. Nu är det på väg upp igen för att de flesta vill fortsätta sälja, säger Joakim Pettersson vd på Feskarbröderna.

Annars tror Joakim Pettersson inte att rödlistning är något som påverkar.

– Prisförändring beror så mycket på väder, vind och fångster. Räkan har rom i sig nu och när den släpper så skingras de. Då kan man få dålig fångst med bra väder men kanonfångst nästa gång istället. Det är bland det svåraste som finns att bedöma räkpriset.

– Jag tror det är mer i Stockholm rödlistningen påverkar i så fall. Här har man mer kontakt med havet och vet hur fisket går till. Att man måste fiska räkor för att få nya räkor.

Ulrika Holmberg är konsumentforskare vid Göteborgs universitet och har en teori om varför ingen förändring märkts av.

– När det finns en oenighet i en fråga tänker konsumenten ”då fortsätter jag som jag brukar, så får de bestämma sig”, säger hon till TT.

Något som även Jessica Kennheden säger sig märka av.

– Kunderna köper som vanligt. I torsdags och fredags diskuterade och frågade de lite, men köpte ändå.

WWF ser dock det hela ur ett längre perspektiv.

– Det är för tidigt att säga ännu. Men vi vet att våra råd fått stort genomslag i handeln och på restauranger, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF, till TT.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.