Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Räkna med bråk" på Chalmers

"Räkna med bråk på Chalmers. 450 ungdomar inblandade." Kanske var det årets mest säljande rubrik på en pressinbjudan.

Och visst blev det bråk – och mycket mer matematik än så.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De nationella proven närmar sig. Och den ideella föreningen Mattecentrum har ett 60-tal volontärer på plats i Chalmers kårhus under onsdagskvällen. Under tre timmar hjälper de gymnasieungdomar och nior med formler och räkneövningar av olika svårighetsgrad.

I entrén står Mattecentrums verksamhetschef Sara Cedell och dirigerar den långa kön med en flygledares kroppsspråk. Entusiasmen och glädjen över den stora uppslutningen bubblar hos henne:

- Det blev fullbokat på bara några dagar. Det är så häftigt att vi har hittat något som engagerar så många människor.

Mötet mellan eleverna och människorna som hjälper dem att förstå matematik är fyllt av lust och tillfredsställelse från båda håll. Civilingenjörer och Chalmersstudenter, yrkesverksamma och pensionärer har kommit för att hjälpa till.

Karl Lampinen, som går sista året på sin ubildning för att bli byggnadsingenjör förklarar hur båda parter blir vinnare:

- Man lär sig själv dubbelt så bra när man skall förklara för andra. Och så är det en tillfredsställelse att träffa en elev som kommer hit och säger "jag fattar inte ett skit"  och sedan steg för steg kommer i mål, förstår och kan lösa en uppgift på egen hand.

- Det är väldigt kul. Det är som att vara lärare men slippa all tråkig organisation. Vi får bara ägna oss åt det göttigaste.

Man behöver inte älska matte för att vara välkommen. Här finns hela spannet av förkunskaper, förklara Sara Cedell:

- Från de som kämpar för att få det godkända betyget till de som vill sätta de sista formlerna.

Det är en kreativ och kul miljö jämfört med det vanliga klassrummet. Inte särskilt tyst, men ändå stimulerande. Och inte med en enda betygssättande lärare närvarande.

- En annan fördel är att man kan få samma problem förklarat flera gånger vid samma tillfälle. På olika sätt av olika personer. Det är kanske när den tredje personen förklarar som ljuset tänds i ögonen på eleven.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.