Rödgröna vill ha höghastighetståg till Borås

ANNONS
|

Samtidigt som de röd-grönas infrastruktursatsningar presenterades nationellt hölls en lokal presskonferens på måndagsförmiddagen.

Det är främst tre satsningar som det handlar om, varav en är ny.

* Satsningen på höghastighetståg mellan Göteborg och Borås, via Landvetter, motsvaras av en liknande satsning mellan Stockholm och Linköping. Det är ett första steg i Götalandsbanan.

Byggstart 2015, klart 2021. Kostnaden är beräknad till 12 miljarder kronor varav 9,5 miljarder från staten och resten från EU och regional finansiering. När banan är klar kan man ta sig från Borås till Göteborg på 30 minuter.

* Västlänken är tidigare beslutad, men de röd-gröna vill tidigarelägga starten till 2015. Klart 2021. Kostnad 20 miljarder.

ANNONS

* Hamnbanan ingår också i det tidigare beslutade västsvenska infrastrukturpaketet. Även här tidigareläggs starten om vi får en röd-grön regering i höst. Start 2012/13. Kostnad 2,5 miljarder.

* Dubbelspår med tunnel under Varberg ska också tidigareläggas. Kostnad 2,9 miljarder, varav staten står för 2,4 miljarder.

- Vi plussar på regeringens infrastrukturpengar på 70 miljarder kraftigt med ytterligare 101 miljarder, varav 16 miljarder hamnar i Västsverige. Vi höjer ambitionsnivån, sa riksdagsman Leif Pagrotsky (S) vid presskonferensen.

Anneli Hulthén (S) lade till:

- Det är roligt att vi nu kan bli lika moderna som alla andra i Europa.

För att finansiera satsningarna vill de röd-gröna låna av riksgälden. Pengarna ska betalas tillbaka med kilometerskatt på lastbilar.

Den tidigare för socialdemokraterna så känsliga frågan om medfinansiering av kommunerna är nu överspelad. Tidigare framhäll Anneli Hulthén att det är statens sak att göra stora infrastruktursatsningar. Nu föreslår de röd-gröna själva att kommuner ska vara med och betala.

- När det gäller det västsvenska infrastrukturpaketet har vi fått omvärdera det mesta, säger Anneli Hulthén. Men det här är projekt som absolut måste genomföras och då har vi ställt upp bland annat på trängselskatter. De är kittet i hela paketet och jag tycker att vi måste hålla fast vid trängselskattenivån och längden på 25 år.

ANNONS

- Men det är viktigt att stötta upp kollektivtrafiken innan trängselskatterna börjar, fortsätter Hulthén och tillägger:

- Så att det inte blir uppror i hela Västsverige.

ANNONS