Enligt preliminära siffror från betalningsleverantören DIBS Payment Services ökade handeln på nätet med 50 procent under fredagen, jämfört med motsvarande dag i fjol. Bland butiker som erbjuder rabatter är ökningen ännu större.
Försäljningsframgången har gett handlarna mersmak och inspirerat somliga att förlänga sina erbjudanden och införa en "black weekend".
Enligt e-barometern som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research har detaljhandelns försäljning på nätet ökat med 17 procent sen i fjol. Bland de svarande e-handlarna uppgav 19 procent de planerade någon form av black friday-aktivitet i år, jämfört med 7 procent i fjol.
Jonas Arnberg, vd för Svensk handel tror att många handlare gillar den här formen av evenemang, som ger dem en anledning att locka kunder till butiken, men anser att det är problematiskt att black friday främst handlar om att sälja på rea.
Kampanjdriven försäljning i den här formen kommer dock att öka, inte minst eftersom konsumenten förväntar sig det.