Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Priser höjs till mellandagsrean

Blåser Media Markt sina kunder genom att höja priserna inför mellandagsrean? Ja, tycker många som kontaktat GP. Nej, säger Media Markt och förklarar.

På julafton kollade en presumtiv Media Markt-kund i Högsbo in en fin kamera, en Olympus E450 med zoomobjektiv som kostade 1 990 kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kanon, tyckte kunden. Den kommer jag tillbaks och köper i morgon när det är 20 procent på allt i butiken.

Fast när han kom tillbaks på juldagen hade kameran prishöjts till 2 490 kronor, vilket innebär att priset med 20 procent rabatt hamnade på nästan exakt 1 990 kronor.

"Grattis, alla kunder. Känn er blåsta", var rubriken på det mail han skrev till GP. Och han var inte ensam om den känslan. Vi som jobbade på GP:s redaktion under julhelgen fick ta emot många telefonsamtal och mail från ilskna kunder – eller kanske före detta kunder – hos Media Markt.

GP sökte vd för Media Markt Sverige, Mikael Hagman, som bollade över frågan till marknadschefen Johan Rosenblom. Han tycker inte att Media Markt luras, utan det som hänt är en effekt av den stenhårda konkurrensen på elektronikmarknaden.

- Vi har en strävan att vara billigast på alla varor. Det gör att vi jobbar hela tiden med prissättningen och möter konkurrenternas priser.

Alltså. Om Elgiganten kör en kampanj, matchar Media Markt deras pris på den varan under kampanjen – men bara under kampanjen.

Det här leder till att priserna åker upp och ner.

- Väldigt många av våra konkurrenter har gjort prisutspel. Då får vi en prisbild som fluktuerar mer än i andra branscher, säger Johan Rosenblom.

När det gäller Olympuskameran för 1 990 så annonserades den till det priset, men i annonsen stod det på ett ställe att priserna i annonsen gällde 22-24 december.

Men är det inte att lura kunderna att dagen efter sälja den till samma pris, fast det då är med 20 procents rabatt.

- Situationen som uppstått är inte bra, säger Johan Rosenblom. Jag har full förståelse för om kunder känner sig förvirrade.

Aftonbladet berättade i går också om missnöjda kunder som köat utanför Media Markt för att köpa attraktiva datorer till bra pris. När de väl kom in var dessa slutsålda, vilket skapade misstankar om att butiken lagt undan sina mest eftertraktade varor inför rean.

- Så gör man inte, säger Johan Rosenblom.

Enligt honom har Media Markt varken höjt några priser inför rean eller plockat bort några varor.

- Vårt mål är att tömma våra lager så mycket som möjligt så att vi har så lågt varulagervärde som möjligt vid årsskiftet.

Johan Rosenbloms råd till kunderna är att de skall följa prisbilden på en vara under en period för att säkerställa att de får rätt pris – alltså så lågt som möjligt. Han uppmanar också missnöjda kunder att återkomma,

- Det bästa är om de kommer till informationsdisken i den butik där de handlat, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.