Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

PPM-förvaltningsbolag stäms av KO

PPM-förvaltaren Prognosia riskerar ett vite på en halv miljon kronor. Detta sedan pensionsbolaget brutit mot sitt löfte att sluta ringa otillåtna säljsamtal till konsumenter på deras mobiltelefoner.
-Många konsumenter ser telefonförsäljning som ett stort problem, säger Maria Wackerfeldt, jurist på Konsumentverket.

Under 2010-2013 tog verket emot 37 anmälningar mot Prognosia, varav de flesta från konsumenter som upprördes över att säljarna ringt dem på mobilen utan att de gett sitt medgivande.

I maj 2013 konstaterade konsumentombudsmannen att Prognosia brutit mot god marknadsföringssed, vilket resulterade i ett föreläggande.

Sedan dess har ytterligare 70 anmälningar kommit in mot bolaget.

-Konsumentverket ser allvarligt på det eftersom bolaget har lovat att se över sina rutiner, säger Wackerfeldt.

Johan Rutgersson, vd för Prognosia, ställer sig undrande till stämningsansökan.

-I föreläggandet som KO skickade för ett år sedan skriver KO i klartext att det är branschens etiska riktlinjer som ska följas. Men i stämningsansökan som kom i dag skriver KO att de inte längre delar uppfattningen om vad som gäller i branschens etiska riktlinjer.

Detta gör det, enligt Rutgersson, svårt att bedöma vad som gäller.

-Vi följer branschens etiska riktlinjer till punkt och pricka.