Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

PPM-förvaltningsbolag stäms av KO

PPM-förvaltaren Prognosia riskerar ett vite på en halv miljon kronor. Detta sedan pensionsbolaget brutit mot sitt löfte att sluta ringa otillåtna säljsamtal till konsumenter på deras mobiltelefoner.
-Många konsumenter ser telefonförsäljning som ett stort problem, säger Maria Wackerfeldt, jurist på Konsumentverket.

Under 2010-2013 tog verket emot 37 anmälningar mot Prognosia, varav de flesta från konsumenter som upprördes över att säljarna ringt dem på mobilen utan att de gett sitt medgivande.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I maj 2013 konstaterade konsumentombudsmannen att Prognosia brutit mot god marknadsföringssed, vilket resulterade i ett föreläggande.

Sedan dess har ytterligare 70 anmälningar kommit in mot bolaget.

-Konsumentverket ser allvarligt på det eftersom bolaget har lovat att se över sina rutiner, säger Wackerfeldt.

Johan Rutgersson, vd för Prognosia, ställer sig undrande till stämningsansökan.

-I föreläggandet som KO skickade för ett år sedan skriver KO i klartext att det är branschens etiska riktlinjer som ska följas. Men i stämningsansökan som kom i dag skriver KO att de inte längre delar uppfattningen om vad som gäller i branschens etiska riktlinjer.

Detta gör det, enligt Rutgersson, svårt att bedöma vad som gäller.

-Vi följer branschens etiska riktlinjer till punkt och pricka.