Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/8

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Populär marknad à la London

Designmarknaden à la London växer, utökar och verkar populär. En timme efter öppningen av årets julmarknad ringlade kön fortfarande femtio meter lång på Tredje långgatan.

Therese Aronsson och Mattias Rask startade à la London för fyra år sedan när de saknade ett bra tillfälle för lokala designers och hemmapysslare att visa upp sig och sälja. När tionde marknaden igår öppnade lagom till jul, har den vuxit från 26 till 90 designers och konstnärer och utökats till två dagar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Fokus är att hitta nya "up and coming" designers så vi försöker ha hälften nya varje år. När vi startade trodde vi aldrig att det fanns så många designers i Göteborg. Och många är otroligt duktiga. Nu har 250 personer varit med genom åren och vi tvingas tacka nej till folk, säger Therese Aronsson.

När Auktionsverket Kulturarenas lokaler öppnade var kön lång för att komma in och shoppa den göteborgska designen i form av smycken, tygkatter, kläder, lampor, tavlor och pärlplattekonst. Och den ringlade fortfarande ett kvarter ut på gatan en timme senare.

Många verkar designa i återvinningens tecken, men att det var köpfria dagen visste ingen som GP pratade med.

- Men man kan komma imorgon också. Det är absolut fokus på handel här. Som designer blir man ju mer engagerad när någon köper, så man känner "vilka bra grejer jag gör", säger Therese Aronsson.

Även Michaela Holmdahl, Recreate Design, med sitt visitkort gjort av ett flingpaket, blev lite paff när dagen kom på tal.

- Ojdå, det visste jag inte. Men det skulle nog behövas fler köpfria dagar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.