Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Politiker vill behålla fritt skolval

Segregationen i skolans värld ökar, visar undersökningar, och lägger skulden bland annat på det fria skolvalet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men politikerna vägrar att ifrågasätta det.

Likvärdigheten i skolan har försämrats i snabb takt under 2000-talet. Segregationen gör det svårt att höja elevernas kunskaper - och de skolreformer som är på gång riskerar att misslyckas, varnar Magnus Oskarsson, svensk projektledare för den internationella Pisa-undersökningen.

Och det är kommunaliseringen av skolan och det fria skolvalet har ökat skillnaderna, enligt Oskarsson.

Margareta Pålsson (M) ordförande i utbildningsutskottet säger "absolut nej" till att ifrågasätta det fria skolvalet.

I stället pekar hon ut två saker som är gemensamma för länder med bra resultat - en kvalificerad lärarutbildning och tidig uppföljning av eleverna.

-Vi måste ta till oss det som fungerar i stället för att uppfinna hjulet om och om igen, säger hon.

På måndag har utbildningsminister Jan Björklund kallat Socialdemokraterna och Miljöpartiet till ett möte för att diskutera kvalitet hos friskolorna och begränsningar av vinstuttaget i stora koncerner.

Jabar Amin (MP) hoppas att samtalen ska kunna bana väg för en bred uppgörelse på skolans område men tror inte att kommunaliseringen bidragit till de försämrade resultaten. Han tycker att det är viktigt att det finns en frihet för elever och föräldrar att välja skola.

-Vi måste hitta andra kompensatoriska åtgärder. Vi vill inte ta bort det fria skolvalet men måste se till att alla skolor håller en hög kvalitet, säger han.

Mikael Damberg (S) tror inte heller att förbud mot att välja skola skulle lösa några problem.

-Men vi måste motverka de stora skillnaderna, säger han och påminner om att S ville ha ett förtydligande i skollagen om att resurser skulle fördelas efter elevernas behov. -Nu visar det sig att skolsegregationen leder till sämre resultat både för de framgångsrika eleverna och för de svaga. Det är ett jättemisslyckande, säger han.

Damberg efterlyser en stor utvärdering av alla de stora reformerna på skolans område, vad de betytt för integration, jämlikhet, kvalitet och allas rätt till likvärdig utbildning. Han nämner särskilt kommunaliseringen, det fria skolvalet och målstyrda betyg.

-Forskarna har olika uppfattning och det är viktigt att ta ett samlat grepp, säger han.