Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Plan klarade flygtest i askmolnet

Det isländska askmolnet förefaller inte ha skadat planen som flygbolagen holländska KLM och tyska Lufthansa använt vid testflygningar, rapporterar de två bolagen. Därför ifrågasätts beslutet att stänga stora delar av Europas luftrum.

KLM sade att om ytterligare undersökningar visar att dess testplan är oskadda hoppas bolaget kunna flyga hem sju plan från Tyskland under söndagen. Bolaget hoppas också kunna åtminstone delvis återuppta sin verksamhet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Testen skedde under lördagen.

Lufthansa har provflugit tio plan på både 3 000 och 8 000 meters höjd mellan Frankfurt och München, sade en talesman för bolaget:

– Alla planen har undersökts och det blev inga skador på vindrutorna eller flygplanskropparna och motorerna har inte påverkats.

De tyska flygbolagen Lufthansa och Air Berlin ifrågasätter beslutet att stänga stora delar av Europas luftrum för trafik. Besluten har inte föregåtts av ordentliga test och de flygplan som nu har testflugits har inte visat några tecken på skador, säger de.

– Beslutet att stänga luftrummet fattades uteslutande som ett resultat av data från en datorsimulering, säger Air Berlins vd Joachim Hunold till tidningen Bild am Sonntag.

Simuleringen gjordes av det vulkanologiska Volcanic Ash Advisory Centre i London.

– Inte en enda väderballong har skickats upp för att mäta hur mycket vulkanaska som finns i luften.

Lufthansas talesman Klaus Walter pekar på att flygstoppet orsakar miljardförluster.

– I framtiden kräver vi att pålitliga mätningar presenteras innan ett flygförbud införs, säger han till Bild am Sonntag.

Även Italien planerar att genomföra testflygningar för att utröna hur farlig vulkanaskan egentligen är.

KLM-flygningen till Düsseldorf genomfördes utan incidenter.

Hoppas på smältvattnet

Sent på lördagskvällen träffades de nordiska ländernas krismyndigheter. Islänningarna konstaterade att det är mycket svårt att göra några prognoser för hur vulkanen Eyjafjallajökull beter sig de närmaste dagarna. Hoppet står till att smältvattnet från glaciären kyler ner vulkanen så att mindre aska väller ut.

Det isländska askmolnet har lett till att stora delar av Europas luftrum stängts. 5 000 av normala 22 000 flygningar genomfördes på lördagen, sade den europeiska gemensamma luftfartsmyndigheten Eurocontrol.

Samtidigt som flygstoppet utvidgades i Europa under lördagen kom beskeden slag i slag om fortsatt stängda luftrum i en lång rad länder. Över Sverige råder flygstopp åtminstone fram till klockan 14 på söndagen och i Storbritannien till åtminstone klockan 18.

Den långa färden hem

Någon ljusning var alltså inte i sikte medan askmolnet rörde sig österut och söderut. I flygstoppets spår har miljontals människor lämnats strandade runt om i världen och andra har inte kunnat genomföra planerade avresor.

Natten till söndagen började många svenska charterresenärer den långa färden hemåt. Efter att ha flugits från semestermålen till bland annat Grekland transporteras de till Sverige med buss, en resa på två dygn.

EU har inställt ett jordbruksministermöte på måndagen på grund av flygstoppet. Även begravningen av den omkomne polske presidenten Lech Kaczynski på söndagen har direkt påverkats. Ett stort antal internationella politiker eller statsöverhuvuden har lämnat återbud till den: bland dem USA:s president Barack Obama, Frankrikes president Nicolas Sarkozy, Danmarks drottning Margrethe och Tysklands förbundskansler Angela Merkel.

Sveriges utrikesminister Carl Bildt skriver på sin blogg att han övervägt ta bil till begravningen men sedan avstått eftersom hemresan skulle ta för lång tid.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.