Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Pilotfel bakom Jaroslavl-kraschen

Flygkraschen utanför Jaroslavl, där bland andra hockeymålvakten Stefan Liv omkom, berodde på piloternas agerande, enligt haverikommissionen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bland annat bromsade någon av misstag under starten och andrepiloten var påverkad av sömnmedel.

Enligt haverikommissionen, som presenterade sin utredning på i dag, saknades flera viktiga punkter i besättningens genomgång före start.

Undersökningen visade vidare att någon av piloterna av misstag trampat på bromsen i samband med starten. Enligt ordföranden för haverikommissionen, Alexej Morozov, kan piloten dock ha missat att lägga märke till felet.

Kommissionen konstaterar att båda piloterna hade nackdel av att de flugit modellen Jak-40 i stället för Jak-42.

-Bromspedalerna kan ha tryckts ner antingen av kaptenen som styrde planet eller av andrepiloten, som normalt sett flög Jak-40 och fortfarande höll på att lära sig flyga med Jak-42, sade Morozov.

Blodprover från andrepiloten visar dessutom att han tagit en otillåten medicin, uppgav Morozov.

-Vi hittade spår av fenobarbital hos andrepiloten, en medicin som saktar ner det centrala nervsystemet och som är förbjuden för piloter.

Haverikommissionen är också kritisk till hur flygbolagets säkerhetsrutiner sett ut. Flygplanet ska dock ha varit i gott skick vid starten.

I olyckan omkom totalt 44 personer.