Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Pewdiepie - enmansshow som blev internetfenomen

Felix Kjellbergs enmansshow på Youtube har växt till en mångmiljonbusiness och han borde bygga upp företaget kring Pewdiepie, men tvekar. – Jag försöker hålla allt på en hobbynivå. Allt hade varit mycket lättare om det inte var så stort.

Innan många svenskar ens förstått att han finns har han blivit kändis med världens största Youtube-kanal.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De hemgjorda filmerna när han under namnet Pewdiepie skrikande, skrattande och skämtande spelar dataspel, oftast skräckspel, och ibland en skämtsam video med sin italienska flickvän Marzia Bisognin, har nu lockat över 12 miljoner prenumerationer. Totalt har hans videor visats 2,2 miljarder gånger.

En ny film lockar över en miljon tittare på bara ett dygn, ofta det dubbla.

Fans stoppar honom på gatan i London, söker upp hans bostad och ringer på dörren. Eller som när han i våras var i Singapore för att ta emot ett pris på Social Star Awards.

– Jag gjorde misstaget att twittra en bild från poolen på hotellet. Alla förstod var jag var och när jag gick ner till lobbyn stod minst hundra personer där och skrek. En overklig upplevelse. Speciellt av en sån knäpp grej att jag spelar tv-spel. Det är väl inget speciellt med det, kan man tycka.

Hur vill du beskriva dig själv nu?

– Jag är väl vanliga Felix. Jag tycker inte om att säga stjärna eller kändis, men vi kan säga internetfenomen. Det låter bra. Det är fotfarande bara på kul, men det är svårt att balansera en hobby när det samtidigt är ens jobb.

Varför har just du blivit så stor?

– Så som jag ser på mina videor är att man sätter sig i soffan bredvid mig när jag spelar. Jag vet inte vad folk ser hos mig, det är väl nåt de dras till. Jag är ganska lugn och sansad som person, men i mina videos är det liksom väldigt mycket energi, för jag tycker det är roligare att se på. Det har varit mitt perspektiv.

Spelar du spel på uppdrag av någon?

– Även om jag får erbjudanden tackar jag nej till 99 procent. Jag tycker om att ha kontroll över vad jag gör. Det tror jag är en av framgångsfaktorerna, att folk ser att det är jag som gör det. Sen tycker jag om indiespel, som inte har någon budget – att lyfta fram dem. De spelar jag mest.

Har du förändrat dig när antalet tittare ökat?

– I början var det mycket lättare. Jag behövde inte tänka så mycket på vad jag gjorde. Men nu måste jag göra det, jag kommer tyvärr inte undan. Det känns som om jag är en god förebild.

– Något jag är väldigt stolt över är den senast insamlingen, för att ge renare vatten till alla i världen, som drog in 450 000 dollar för Mycharitywater. Många ungdomar tittar på min kanal och det känns kul att se många som donerade för första gången och ge dem en god tanke om att bry sig om andra.

Annars vill han helst inte prata om pengarna som Youtubefilmerna ger, det var inte därför han drog igång kanalen. Men bokslutet från hans företag Pewdie Productions AB visade en omsättning på 7 miljoner kronor och en vinst på 6,5 miljoner, bara för sista halvåret 2012. Året innan han blev störst.

Är det bara intäkter från Youtubeannonser?

– Annonser är det absolut största. Sen har jag en t-shirt-försäljning också, men det är mest för att fansen ska tycka det är kul. När jag startade min kanal 2009 visste jag inte ens att det gick att tjäna pengar.

Hur mycket tid lägger du på en inspelning?

– I början kunde jag bara sätta mig och spela in vadsomhelst och sen var det klart. Men nu är det lite mer än ett fulltidsjobb skulle jag säga. Men det är ändå inte ett jobb, jag tycker det är kul.

Finns det fler som hjälper till?

– Tyvärr inte. Det är bara jag framför datorn och en webbkamera. Men jag känner att jag börjar bli ganska desperat. Det tar mycket tid att redigera de här klippen – jag har lite vatten över huvudet nu. Men jag är signad med nätverket Makerstudios, som ser till att allt funkar om jag ska åka nånstans. Och en person hjälper mig sedan några veckor med att läsa mina mail.

– Det är lite tråkigt att när man växer på Youtube, växer man ifrån sina fans. Det är ju kontakten med fansen, som gör Youtube speciellt och kul, men jag försöker visa att jag verkligen bryr mig om dem.

Funderar du på att anställa folk?

– Det är det jag borde göra. De flesta Youtubare som är mycket mindre än mig har redan gjort det, med ett gigantiskt kontor och 20 anställda. Men jag tror starkt på att det här har blivit stort för att det är jag själv som gör det.

– Det är skillnaden mellan tv och Youtube. Youtube bryter väggen mellan tittarna och artisten. Att anställa folk som hjälper mig skulle bara förstöra det och bygga upp väggen igen. Jag får hitta min balans på nåt sätt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.