Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Pewdiepie - en svensk gigant på Youtube

Hans videoklipp har setts nästan två miljarder gånger och bland unga gamers åtnjuter han stjärnstatus. Snart kommer han passera tio miljoner prenumeranter på Youtube. Vad är det som gör Felix "PewDiePie" Kjellberg så populär?

- Han får över en miljon nya följare i månaden, på bara de senaste fem månaderna har han samlat ihop halva sin prenumerantkrets. Det finns inget någonsin i historien som kan mäta sig med det. Då pratar vi om följandet av en enskild person. Det är helt sjukt hur det växer, säger sociala medieexperten Emanuel Karlsten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Konceptet kan tyckas vara enkelt. Youtubetittarna får följa Felix Kjellberg när han spelar olika datorspel och kommenterar det som händer. Han gör det på ett roligt sätt, tittarna ska få skratta. Det enkla receptet tycks fungera. Antalet prenumeranter och visningar borde göra varje svensk tidning grön av avundsjuka. Emanuel Karlsten tror att det beror på att "PewDiePie" fyller ett tomrum för framför allt många unga killar.

- Den här gamingkulturen är enormt stor. Tittar man på Sverige och unga tjejer här så söker de sig ofta till bloggar. Killar söker sig ofta till gamingvärlden och där finns liksom inte någon traditionell medieaktör som möter det behov som uppstår när man spelar mycket och vill hitta förebilder, någon som gör komik eller speglar den kultur som man lägger ner mycket tid på, och det gör ju Felix Kjellberg, säger han.

Bandet till tittarna är viktigt, kanske extra viktigt för Youtubekändisar. I alla fall är det något som de är duktiga på att spela på, menar Emanuel Karlsten. Felix Kjellberg har byggt en egen relation med sina prenumeranter, hans "bros" som han kallar dem. I slutet av varje avsnitt hälsar han dem med en "bro fist", de är en del av hans "bro army".

Med nära två miljarder visningar på sina filmer är han en gigant på Youtube, att jämföra med till exempel Rihanna, och lever på sin Youtubekanal. Men i stället för att anställa folk så gör han allt själv, vilket också bidrar till hans framgång tror Emanuel Karlsten.

- Han skapar verkligen bilden av att man är nära honom och isolerar sig mycket från idén att han är en av världens mest kända på gamingarenan. Det bidrar nog till mytbildningen av honom som en genuin gamer, vilket är det finaste man kan vara i gamingvärlden, säger Emanuel Karlsten.

Även om PewDiePies utveckling saknar motstycke så är det inte den första svenska framgångssagan på Youtube. Gina Dirawi plockades upp av SVT efter framgångar på nätet. Samma sak med William Spetz, som gjorde succé med sina humorklipp på Youtube. Även han plockades upp av SVT. Emanuel Karlsten ser det här som ett sätt för traditionella medier att försöka få över Youtubetittarna till sina egna kanaler.

- De har varit succéer, men inte nått upp till samma volym som på sina egna Youtubekanaler, vilket säger något om hur svårt det är för traditionella medier att kopiera det här, säger han. Frågan är varför de ska gå till SVT eller TV4 när de har publiken på Youtube. Problemet är kanske att annonsörerna inte har förstått det ännu, men man kan se en framtid där traditionella medier får allt svårare att hävda sin roll.

Se klipp här: http://www.youtube.com/watch?v=jXdCo3ISSw4

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.