Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Pensionärer rasar mot telebolag

Anmälningarna fortsätter att strömma in mot telebolaget Swedfone. Äldre människor blir pådyvlade dyra abonnemang utan ångerrätt.

Konsumentredaktionen har fått massor av mejl och samtal sedan vi skrev om företaget i förra månaden. Under samma period har Konsumentverket fått 16 nya anmälningar mot Swedfone och dess säljbolag – det totala antalet är nu uppe i 96.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Många av de klagande är pensionärer. Nästan alla berättar samma historia. En säljare ringer upp och lovar att sänka kundens telekostnad – sedan visar det sig att den tvärtom blir högre. Dessutom får kunden ett företagsavtal utan ångerrätt trots att det handlar om en privat telefon.

- Deras säljare påstod att det skulle kosta 159 kronor per månad. Han sa inte att det tillkom dels moms, dels kostnaden för alla samtal. Nu får jag en telenota på runt 1 000 kronor i månaden, berättar en 70-årig man i Bohuslän.

Han har, liksom många av kunderna, en enskild firma registrerad. Det är så bolaget motiverar sina manövrer med ångerrätten.

- Jag har ringt och försökt slippa avtalet flera gånger. De säger att då får jag köpa ut mig. Det är rena jäkla lurendrejeriet, säger bohusläningen.

En kvinna i Göteborg berättar att hennes pappa blev kund hos Swedfone strax före sin bortgång. Även här var det ett företagsabonnemang trots att fadern inte drev någon rörelse. Nu har de anhöriga fått en faktura på 22 000 kronor för den tid som återstår på avtalet.

Flera av dem som KO-anmält bolaget uppger också att säljarna påstod sig ringa från Telia eller något annat av de stora telebolagen.

Konsumentverket granskar just nu Swedfones metoder. Bolaget anklagas för vilseledande marknadsföring, vilseledande prisinformation, negativ avtalsbindning, oskäliga avtalsvillkor och säljsamtal till nixade telefonnummer. I en skrivelse till verket avvisar Swedfone kritiken och hävdar att vissa kunder ljugit om sina abonnemang. Bolaget anser också att det skulle vara "åldersdiskriminering" att inte sälja till äldre personer.

Vi har förgäves sökt Swedfone för en kommentar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.