Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Genus

Är det förskolans uppgift att göra barn könlösa?

DEBATT Fyra år med feministisk plakatpolitik och genusflum avrundade den avgående regeringen med att stryka orden ”pojke" och "flicka” ur läroplanen till förmån för den könsneutrala benämningen ”barn”. Dessutom föreslås att det i förskolelärarens arbetsbeskrivning ska ingå att se till att barnen inte leker könsstereotypt. Detta trots att det saknas forskning som visar att förslaget på något sätt skulle bidra till tryggare individer. Snarare visar detta på vänsterns oförmåga att låta människor forma sin egen identitet och ge familjerna inflytande, skriver Isabelle Waldenvik och Samuel Bråse, KDU.

Män är förlorare i dagens skola – ta det på allvar

DEBATT Unga och lågutbildade män som misslyckas i skolan är ett växande problem, särskilt som denna grupp utgör en rekryteringsgrund för olika utanförskapsgrupperingar och samhällsförstörande krafter. Det dags att diskutera skolans funktionssätt på ett kritiskt och mer fördjupat sätt, i synnerhet när det gäller genus. Vad är det som gör att killar misslyckas och presterar så lågt när nu inte tjejer gör det? skriver Erik Cardelús, lektor på Stockholms universitet.