Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

OLGA TOKARCZUK: Gammeltida och andra tider

Malte Persson besöker med intresse Olga Tokarczuks märkliga landskap.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Det slår mig att den främsta vinsten med det man kallar "magisk realism" inte är magin i sig, utan vad man berättartekniskt kan uppnå med trollspöt i verktygslådan. Får man överskrida det rimligas gräns, kan nämligen varje detalj i en större berättelse smidigt förvandlas till en berättelse i egen rätt.
I Gammeltida och andra tider av Olga Tokarczuk är magin återhållen: tonfallet påminner mig mer om H C Andersen i vardagsmiljö än om García Márquez. Men resultatet blir en roman där många av de talrika kapitlen lika gärna kunde vara eleganta kortnoveller. Man får - liksom i hennes något större roman Daghus, natthus - känslan av att berättelsen snarare än framlänges fortskrider i sidled genom det stora persongalleriet.
Likväl skruvas tiden fram, nästan omärkligt. Berättelsen om den polska byn Gammeltida "som ligger precis mitt i världsalltet" börjar vid första världskriget och slutar nära nutid. Men i bokens lekfulla metafysik är tid inte entydigt. Kapitlen har rubriker som "Misias tid" eller "Gamle Boskis tid". Inte bara människor får egna tider och kapitel, utan även exempelvis skogens svampmycel, madonnabilden i kyrkan, en osalig ande och Gud.
Helheten hålls samman av platsen och personerna och av ett märkligt spel, som en manodepressiv godsägare fått till skänks. Dess instruktionsbok innehåller modifierade bibelberättelser, och dess spelplan är en allegori över byn och berättelsen. I vilken krig, kärlek, fattigdom, karriärer, barndom och ålderdom ryms; koncist men konkret skildrade.
Min enda invändning mot romanen är att det onda alltid skildras som kommande utifrån. I det avseendet blir den alltför lik en saga.
Likväl är det landskap som Tokarczuk skriver fram ett av de mest speciella och besöksvärda på en även i övrigt spännande öst- och centraleuropeisk litterär karta.