Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Oatlys kaxiga svar på stämningen

Branschorganisationen Svensk Mjölk stämmer havredrycksföretaget i Marknadsdomstolen för att de framställer mjölk som "ett tvivelaktigt livsmedel". – Vi förstår inte riktigt hur de har tänkt, säger Carina Tollmar, pressansvarig på Oatly.

"No milk. No soy. No badness" och "It looks milk but isn't milk. It is made for humans (not baby cows)" är reklamformuleringar som fått Svensk Mjölk att reagera och dra havredrycksföretaget Oatlys inför domstolen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Branschorganisationen Svensk Mjölk, som numera har övergått till LRF mjölk, kräver att det skånska företaget stoppar kampanjen. Annars hotar man med vite om 14 miljoner kronor. Nu svarar Oatly på stämningen - genom en helsidesannons i flera svenska dagstidningar.

"Allt fler svenskar provar havredryck. Inte konstigt mjölkindustrin gör allt för att tysta ner oss", skriver företaget bland annat i annonsen och förklarar att de känner sig "klämda av en industri med en gigantisk lobbyapparat i ryggen."

– Vi ser inte alls problemet som svensk mjölk vill göra gällande. Vi tycker att vi inte kommer med något negativt mot mjölk, säger Carina Tollmar, pressansvarig på Oatly.

Svensk Mjölk menar däremot att företaget framställer mjölk som ett tvivelaktigt livsmedel. I en kommentar till stämningen skriver LRF mjölk, som står bakom Svensk mjölk, "Kampanjen riskerar att vilseleda konsumenter att tro att mjölk är dåligt eller farligt för människor."

Oatly har även lanserat en sajt där de utlovar att publicera all fakta från målet. Hittills har de publicerat Svensk Mjölk stämning och sitt eget svar. Företaget har även fått med sig människor på sociala medier. På facebook har en grupp som mobiliserar mot stämningen fått 8000 medlemmar.

– Vi vill förklara vår syn på det här. Det här är enda sättet för oss som en liten aktör att nå ut, säger Carina Tollmar.

Ni avslutar annonsen med: "PS Nästa gång ni på svensk mjölk retar er på något vi gjort, kan ni väl ringa oss först. Då kanske vi (och ni) slipper lägga en massa pengar på dyra advokater."

– Vi har kört de här annonserna som de stämmer oss för i fyra månader och inte hört något från Svensk mjölk. Vi blev förvånade och är fortsatt förvånade att de valt att ta det här till domstol, säger Carina Tollmar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.