Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Oönskade klappar svåra att bli av med

Inte nog med att man inte alltid blir så uppåt över precis allt ur tomtens säck. Nu kan det till och med vara tufft att bli av med det ovälkomna. Konkurrensen på nätet har ökat.

Sajten Tradera noterade redan i går dubbelt så många auktioner som på julafton i fjol. Företaget har till 85 procent privatpersoner som kunder; nio av tio av dem lägger ut sina prylar för budgivning. Efter i snitt sju dagar har det blivit affär.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Anna Chrona, presschef på Tradera, hävdar att det blivit "en riktig tradition" att redan på julafton försöka bli av med klappar som inte var så välkomna, främst kläder, leksaker och hobbygrejor. Men också prylar till hemmet, böcker och tidningar är växande kategorier.

På Blocket är det vanligaste fast pris med eventuell prutmån. Också där märks det att Jultomten kan ha bekymmer med träffsäkerheten.

- På jul- och mellandagarna ökar annonseringen med ungefär 50 procent säger presschefen Johanna Wilkens.

Exakt vad som är ratade julklappar och hur mycket som handlar om att passa på när sajterna lockar extra många på jakt efter nya, oanvända fynd till lågpris kan ingen ge besked om.

Men att företagen i allt högre grad har insett möjligheten att "rea ut" sina osålda lager är tydligt. Tradera hävdar att 15 procent av deras annonser läggs ut av företag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.