Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Kan det bli fortsatt varvsnäring vid Götaverken.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nytt varv på gång vid Götaverken

Damen har lagt ned och flytdockan bogseras snart iväg. Men det kan bli fortsatt varvsnäring på Götaverken. – Det finns flera seriösa intressenter, säger Älvstrandens vd.

I april förra året kom beskedet att Damen Shiprepair lägger ned verksamheten vid Götaverken. Sedan dess har diskussionerna mest handlat om att varvskranarna ska bevaras och att det blir tomt och öde när dockan försvinner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs också: Götaverkens docka snart borta och Kristian Wedel: Göteborgs själ bogseras bort

Men varvsepoken på Götaverken kan mycket väl få en fortsättning.

- Jag är förvånad över att hela världen verkar konstatera att varvsnäringen är över på Götaverken. Men faktum är att det finns flera intressenter som vill hyra området för att bedriva varvsverksamhet, säger Lena Andersson, vd för kommunägda Älvstranden Utveckling AB.

Vilka intressenter handlar det om?

- Jag kan i det här läget inte säga vilka, men det rör sig om flera seriösa svenska intressenter, säger Andersson.

Bland dem återfinns dock inte Gotenius varv på Ringön.

- Gotenius klarar service och reparationer för lite mindre fartyg, upp till en viss nivå, och har inte uttryckt någon vilja att flytta på sig. De som är intresserade av Götaverken tänker sig att reparera lite större fartyg.

Enligt Andersson behöver den lokala sjöfarten och trafiken på Vänern tillgång till service och reparationer i Göteborg.

- Strategiskt för Göteborg som hamnstad behövs den här verksamheten, säger hon.

Att Damens flytdocka inom kort bogseras till Dunkerque i Frankrike betyder enligt Lena Andersson ingenting i sammanhanget.

- De som är intresserade av att nystarta varvsverksamhet på Götaverken får ta med sig sin egen docka, det är de medvetna om.

Kruxet för Älvstranden och varvsivrarna, och det rör sig om ett stort aber, är den miljösanering som måste till vid Götaverken. Bottensedimenten är kraftigt förorenade, det har uppmätts mycket höga halter av det giftiga ämnet tributyltenn (TBT) i bottenslammet.

- Miljöfrågan måste lösas innan miljöförvaltningen ger klartecken för ett nytt varv. Men vårt mål är att frågan inte under några omständigheter får dras i långbänk i fem-tio år, säger Lena Andersson.

Hennes målbild är att miljöproblematiken ska vara undanstökad till våren.

- Det är tre företag som beskylls för att ligga bakom miljöskadorna, Celsius, Volvo och Damen. Vi vill undvika att gå processvägen via domstol och så här långt har inget av de utpekade företagen sagt nej till att bidra till miljösaneringen, säger Andersson.

Kostnaden för att befria bottensedimenten från skadliga ämnen är inte klarlagd.

- Men det finns en uppskattad kostnad som vi arbetar vidare med.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.