Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Vill satsa på framtida butiker

I takt med näthandelns framfart utvecklas nya sätt att möta kunder. Nääs fabriker vill vara en del i den framtida trenden och satsar på nya butikskoncept.

Nääs fabriker har ambitionen att bli ett av Sveriges mest attraktiva besöksmål och under flera år har platsen genomgått en stor omvandling. Hotell och konferens är fortfarande kärnverksamheten men för att locka fler besökare arbetar Nääs fabriker också mycket med att skapa upplevelser i området och då är butikerna en viktig pusselbit. 
Linda Pettersson, vd på Nääs fabriker, betonar att det inte är vilka butiker som helst som kan etablera sig utan att de som bedriver verksamhet på Nääs ska bidra med något extra till platsen.
– Det ska vara en win-win situation. Det behöver hända saker här och samtidigt kan vi erbjuda en fantastisk miljö.

Sedan tidigare finns några fasta butiker med inriktning på mode, heminredning och mat. Men Nääs fabriker satsar också på ett föränderligt utbud med popup-butiker, showroom och utställningar. E-handeln har förändrat branschen och de som öppnar tillfälliga butiker på Nääs säljer oftast sina varor enbart på nätet.
– Vi känner ett ansvar att erbjuda den här platsen för mindre företag. Det kan vara ganska okända aktörer som är stora på nätet och vill möta sina kunder, säger Linda Pettersson.
Samtidigt har flera välkända aktörer nu visat intresse för att flytta in i de charmiga fabrikslokalerna. Senaste etableringen är e-handelsföretaget Sofa company som öppnade ett showroom i början av september. Vd:n Philip Magnusson säger att företaget länge letat lokal i Göteborgsområdet och till slut föll valet på Nääs fabriker.
– Miljön och känslan var klockren. Vi tror också att människor som tar sig till Nääs har lite mer tid, säger han.

Nästa helg är det också premiär för skomärket Blankens så kallade shop-in-shop. Det innebär att varorna ska säljas i en del av Bomullsfabriken, en av de fasta butikerna.
– Vi är glada att de valde oss. De har ingen annan butik i Sverige som säljer hela deras sortiment, säger Jessica Bengtsson, marknadsansvarig på Nääs fabriker.
Fortfarande finns en del tomma lokaler kvar att rusta upp och ge plats för fler framtida aktörer. Linda Pettersson påpekar samtidigt att de är noga med att värna om att platsen ska vara ett öppet besöksmål. 
– En del vill ha ett slags skyltfönster och det fungerar inte här. Men vi försöker tänka nytt även där och tittar på om vi kan ha en personalpool för butikerna här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.