Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ales näringslivschef Pia Areblad har jobbat med komplicerade processer och att få med folk.

Vill få stad och företag att växa

Näringslivschefen i Ale ska hjälpa Göteborg att ta fram en näringslivsstrategi. …– Jätteroligt att få vara med och driva det projektet, säger Pia Areblad.

År 2012 låg Ale på plats 241 i Svenskt näringslivs företagsranking. Då bestämde man sig för att jobba blocköverskridande inom kommunen för att möta det massiva missnöje som upplevdes från det lokala näringslivet. Ett näringslivsråd bildades bestående av lokala företagare som fick i uppdrag att sätta mål för kommunens näringslivsarbete och rekrytera näringslivschef. 2014 anställdes Pia Areblad. 
– I rekryteringsprocessen fick jag träffa flera av företagen så jag visste vad de förväntade sig av mig. Det blev grunden till en tydlig dialog med näringslivet.
I dag är näringslivet involverat i fokusgrupper som har till uppgift att hitta lösningar för hur kommun och näringsliv kan utvecklas och växa tillsammans. I år har Ale klättrat till plats 55 i företagsrankingen.

Och när Göteborg sökte någon som kunde leda arbetet att ta fram en näringslivsstrategi föll valet till slut på Pia Areblad.
– Jag har upplevt en stor nyfikenhet från många olika parter kring vad vi gjort i Ale, säger Pia Areblad.

2017 är hon tjänstledig från Ale för att driva projektet. Hon är medveten om att det är ett stort arbete att utveckla en näringslivsstrategi för en stor kommun som Göteborg. Men de erfarenheter hon gjort i Ale ligger till grund för hur hon vill ta sig an arbetet. Hon har även en lång erfarenhet av att driva komplexa processer, över hela Europa, där konstnärer och kreatörer gått in i näringsliv och industri för att påverka förändrings- och utvecklingsarbete.
– Jag tror att det fordras andra slags samtal om vi ska enas kring en näringslivsstrategi i Göteborg. Kanske kan min bakgrund bidra till detta.

Det första hon ska göra är att sätta sig in i uppdraget så att det blir klart vad som förväntas av henne. Sedan vill hon vara en facilitator i projektet, den som drar ihop och binder samman och lär känna aktörerna för att kunna skapa en struktur för att få en gemensam bild för att få det att lyfta.

På Business Region Göteborg är man glad över rekryteringen av Pia Areblad.
– Hon har en gedigen erfarenhet av att jobba med näringslivsfrågor både i offentlig och privat sektor och hon har de egenskaper som behövs för att skapa förutsättningar för att ta fram en näringslivsstrategi, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.


Högst upp på agendan, enligt honom, står att skapa förståelse, insikt och delaktighet för näringslivet i alla organisationer i Göteborg stad och att ta fram en målbild över näringslivsutvecklingen mot 2025 – ett projekt som löper fram till och med slutet av 2017.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.