Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Västtrafiks vd Lars Backström.

Vill dubbla antalet resenärer - med app

Målet är att dubbla antalet kollektivtrafikresor. Men utvecklingen går trögt. Nu hoppas Västtrafik att en ny app ska få fler att välja bort bilen.

Målet för Västtrafik är att fördubbla kollektivresorna till 2025 jämfört med hur det såg ut 2006. För att nå fler kunder och få fler att välja spårvagnen framför bilen vill Västtrafik skapa en produkt som är personlig. Funktionella spårvagnar och bussar är inte tillräckligt, det måste till något mer. Det menar Lars Backström, vd på Västtrafik som ser att miljöprofilerade bilmodeller utmanar kollektivtrafiken i att vara miljövänligast. Nu måste de flytta fram positionerna.

- Reser du kollektivt finns möjligheten att arbeta, kolla mejl, Spotify eller vad det nu är som du inte kan göra när du åker bil, säger han.

Sedan två år tillbaka har Västtrafik tagit fram alternativ till den kritiserade betalmetoden som kräver att du checkar in när du stiger på och checkar ut när du stiger av. Till våren 2017 kommer resenärerna slippa detta.

Men arbetet med nya betalmetoder har också lett fram till ett nytt digitalt verktyg: appen To Go. Den släpptes för bara några dagar sedan och är ett första steg i en stor digital satsning. Inom några veckor kommer de släppa en reseplaneringsfunktion till appen och målet är att alla biljetter ska kunna köpas i den. I startskedet finns endast lösbiljett och 30-dagars periodkort.

- Jag tror att majoriteten av vår försäljning kommer vara digital inom fyra fem år, säger han.

De har sneglat på Oslo som med en enkel betaltjänst på två års tid lyckats få 50 procent av den totala biljettförsäljningen att bli digital. Lars Backström tror att samma sak är möjlig här, särskilt eftersom deras app riktar sig mot bulken av biljettförsäljningen– periodkortsköparna.

Tror du att de som är på besök i Göteborg laddar ner en app?

- Nej det gör man inte, men vi har en och tre dygnskort som är den i särklass populäraste biljettformen för dem. Det är viktigt att påpeka att det här inte är några nya biljetter utan ett komplement till västtrafikkortet, säger han.

De digitala biljetterna är också ett steg mot en nationell biljettstandard. Där målet är att Göteborg, Stockholm och Malmö ska ha samma biljettmodell, så att det i framtiden ska gå att köpa en SL-biljett i Västtrafik-appen och Skånetrafikens motsvarighet och vice versa.

Information om trafikstörningar är något som Västtrafik kritiserats för tidigare. Och Backström tror att appen To Go kan utveckla den biten, mot en mer personanpassad och utförlig störningsinformation.

Men ska då resenärer måste ha appen för att få korrekt information?

- Nej, men i det långa loppet så kommer där finnas bättre information om trafikläget. Våra skärmar måste precis som allt annat förbättras.

Fakta: Digitala satsningar

Västtrafik släpper nu appen To Go som, enligt bolaget, är ett bättre digitalt biljettverktyg.

Appen ska kunna användas för att skapa digitala tjänster utifrån användarnas reaktioner, både vad gäller trafikinformation en reseplanering.

Västtrafik driver också på för att nå en nationell standard för digitala biljetter.

Ett annat mål är att utveckla så kallad kombinerad mobilitet. Det handlar om att hitta andra företag och tjänster som kan kombineras med kollektivtrafiken.

Varje ny buss utrustas dessutom med USB– laddningsstationer.

Källa: Västtrafik

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.