Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Vårdkaoset: Patient fick inte vård i tid – tog sitt liv

En patient tog sitt liv. Många patienter har blivit utan mediciner. Och de ansvariga skyller på varandra. Sammanlagt har tusen personer drabbats av den havererade psykiatriupphandlingen i norra Bohuslän.

Det visar Bohusläningens granskning

Den första september i år lämnar Capio över ansvaret för öppenpsykiatrin till Evidens Care. Då går allting fel.

I övergången får Evidens varken tillgång till journaler, medicinlistor eller remisser. Situationen blir minst sagt kaosartad.

Kring den femte september, mitt i kaoset, söker en patient vård hos Evidens. Patienten får en läkartid först tre veckor senare. Men innan dess inträffar det som inte får ske.

Patienten tar sitt liv.

Händelsen beskrivs i ett protokoll från ett krismöte, som hölls mellan Evidens och Västra Götalandsregionen den 28 september.

LÄS MER: Regionen: Är inte vårt ansvar

Men vad ledde fram till det här? För att förstå det behöver vi backa bandet – till den 10 mars i år.

Den nya vårdgivaren

Den myndighet som är ytterst ansvarig för att invånarna får den vård de behöver är Västra Götalandsregionen. Regionen kan driva vården i egen regi eller upphandla den. Under många år har öppenvårdspsykiatrin i Lysekil, Munkedal och Sotenäs drivits av privata vårdgivaren Capio. Men nu var Capio inte längre intresserade, så regionen behövde genomföra en ny upphandling.

När den är avslutad har endast ett företag visat sitt intresse. Men den 10 mars skriver norra hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Ulrik Hammar (L) på beslutet: den nya vårdgivaren heter Evidens Care AB.

När det här beskedet når patienterna är det flera som blir oroliga. Inte då för att de har dåliga erfarenheter av Evidens, utan för att vården fungerat bra i Capios regi.

LÄS MER: Ansvarige politikern: "Vi har valt att följa lagen"

Oro bland patienter

En av dem som oroas är Frida. När hon får veta att Capio ska försvinna och att personalen ska bytas ut skriver hon ett mejl till Evidens verksamhetschef Tommy Nordén.

Hej. (…) Jag är en av alla tusen som under åren fått behandling hos Capio. (…) I 8 år har mitt liv byggts upp sakta med tryggheten att ha samma människor i min vård. Att ha en stadig tät kontakt med min mentor-sjuksköterska och min läkare.

Så här berättar hennes närmast anhöriga, Hanna:

– Bara kaoset i hennes huvud den dag hon fick vet att Capio inte skulle vara kvar, bara där rasar hennes värld. Vem ska hon få träffa? Ska hon sluta med mediciner helt och hållet nu?

LÄS MER. Förlängde inte mediciner – trots överenskommelse

Ingenting fungerar

Ett par månader senare, den 1 september, slår Evidens upp portarna till sina tre mottagningar. Men då fungerar ingenting.

Patienter som ringer kommer inte fram. Evidens har praktiskt taget ingen dokumentation om patienterna. Dessutom har företaget flera tekniska problem, som svårigheter att skriva ut elektroniska recept.

Samtidigt kommer det, enligt Evidens, en ”anstormning” av patienter, som behöver förnya recept och sjukskrivningar som inte har förlängts av Capio.

Men eftersom personalen saknar tillgång till tidigare journaler och annan dokumentation, vet de i själva verket ingenting om patienterna – vilka diagnoser de har, vilka läkemedel de behöver, vilka som eventuellt är självmordsbenägna.

LÄS MER: Journalkaoset – dag för dag

Det är med andra ord svårt att veta vilka patienter som behöver prioriteras före andra.

Och att läget är illa står klart direkt. Redan den 2 september, dagen efter starten, håller Evidens och regionen sitt första krismöte. Det ska komma att följas av många fler.

Hetsig mejlkonversation

Allvaret i situationen avspeglas också av det höjda tonläget i de mejlkonversationer som förs mellan Evidens, Capio och regionen.

(…) om vi hade känt till detta tidigare hade vi inte suttit still i båten och väntat på att informera er i detta katastrofläge. (Evidens till regionen)

Nu får du väl skärpa dig, det samtal som kom in till Lysekilsmottagningen (…) var från Försäkringskassan som önskade ett förtydligande (…) (Evidens till Capio)

Såg även idag att er jurist uttalat sig på ett ohederligt sätt i Lysekilsposten (…) Jag tycker att det är anmärkningsvärt och oprofessionellt (…) (Regionen till Evidens)

Det har kommit till min kännedom att du har fullkomligt läst lusen av och anklagat min personal om att fara med osanningar gällande detta med journalerna. (Evidens till regionen)

Hotar med att dra sig ur

I början av oktober får Evidens till slut tillgång till Capios journaler.

En dryg vecka senare hotar Evidens med att dra sig ur avtalet med regionen.

Regionen svarar att problemen är orsakade av Evidens själva, och att de därför saknar rätt att dra sig ur.

Trots det inleder parterna förhandlingar om en ömsesidig avveckling. Enligt planen ska mottagningarna successivt tas över av NU-sjukvården.

Intern utredning inom regionen

Men frågan kvarstår: hur kunde det bli så här? Ett fullständigt svar finns inte, men inom regionen pågår just nu en intern utredning.

För många av patienterna är skadan dock redan skedd. En patient tog sitt liv och många blev utan mediciner.

Då har Frida, som i maj skrev det oroliga mejlet till Evidens verksamhetschef Tommy Nordén, klarat sig förhållandevis bra. Att hon fick mediciner i fel fabrikat, som ger henne svåra biverkningar, framstår i sammanhanget som ett mindre problem.

– Nu har hon ju inte de allra värsta diagnoserna, säger hennes nära anhöriga Hanna. Om en person med schizofreni eller bipolär sjukdom blir utan medicin så är det ju totalt kaos. Och Frida har i alla fall mig. Jag tycker synd om dem som är ensamma.

– Men jag tycker att det här är bedrövligt. Någon måste ju kunna ta ansvar, säger Hanna.

Fotnot: Hanna och Frida heter egentligen något annat.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.