Västtrafiks nya tåg ännu mer försenade – kommer tidigast under 2024

Västtrafiks nya snabbtåg skulle ha tagits i trafik förra året, men med hänvisning till pandemin trodde man att de skulle bli försenade till början av 2023. Efter att tågmodellen genomgått tester i 45 minusgrader är nu beskedet att de första tågen kan sättas i trafik 2024.

ANNONS

Tågmodellen Zefiro Express har kommit steget närmare att trafikera Västsverige. I en så kallad klimattunnel i österrikiska Wien har ett av Västtrafiks blivande snabbtåg utsatts för olika väderlekar i temperaturer från minus 45 till plus 45 grader.

– Det är helt enkelt för att man ska stresstesta tågen och se att de klarar av stora temperaturväxlingar, så att det inte uppstår några fel som kan påverka trafikeringen av dem sedan, säger Emelie Backede, affärschef för tåg på Västtrafik, som är nöjd med testernas utfall.

LÄS MER:Nu sätts Västtrafiks nya snabbtåg på prov

Även om man gör de här testerna nu har det gått ett antal år sedan regionen valde att satsa på dem, hade det ens funnits någon plan b om det vore några omfattande problem?

ANNONS

– De här fordonen byggs utifrån våra resenärers behov vilket innebär att man kan göra ändringar tillsammans med fordonsleverantören, om det uppstår några brister i fordonen som skulle påverka trafikeringen. Nu har vi inte funnit några sådana, men om det skulle finnas får man ta hand om det problemet.

Tågen ska testköras i Sverige

Västra Götalandsregionen har satsat omkring 4 miljarder kronor på tågen, som har en maxhastighet på 200 kilometer i timmen, och det var 2018 som upphandlingen avslutades.

Västtrafiks nya tåg Zefiro Express i klimattunnel med is, vinterväder och kyla.
Tåget har testats i temperaturer ner till 45 minusgrader. Bild: Västtrafik

Än så länge har tågen dock inte fått grönt ljus. Nästa steg är att ett av tågen kommer till Sverige i april för att gå igenom olika processer som behövs för ett godkännande.

– Sedan ska man också testköra fordonen på alla olika sträckor i Västra Götaland, och även på andra platser i Sverige, för att se hur fordonet reagerar på olika typer av infrastruktur. Testerna kommer att fortsätta under 2022 och sedan kommer det vara en del tester även under 2023.

LÄS MER:Miljardsatsning på 40 nya snabbtåg till Västtrafik

Försenade med flera år

Totalt har regionen köpt in 45 nya tåg som är tänkta att användas som pendel- och regiontåg i Västsverige. Den ursprungliga planen var att de skulle sättas i trafik 2021. Den planen sköts upp till 2023 med hänvisning till coronapandemin och nu tror Emelie Backede att de första tågen kan tas i bruk först under 2024.

ANNONS

– De förseningar som är beror på pandemin. Pandemin har ju varat i två år och det är väl ungefär så sent som projektet är då.

Går det inte att jobba för att det är en pandemi?

– Jo, det har man också gjort. Men det är ett fysiskt arbete att bygga tåg, så det är klart att alla måste vara friska och på sina arbetsplatser om man ska kunna fortsätta med projektet i den takt som det var avsett från början. Det här projektet har drabbats på samma sätt som många andra projekt världen över.

Från början var tanken att vi skulle ha de här tågen nu, är det verkligen acceptabelt med de här förseningarna?

– Det är klart att vi önskar att projektet hade följt den tidslinje man satte upp från början, men som sagt är orsaken till förseningen en pandemi och den rår ingen över. Det är klart att det är tråkigt att vi inte kunnat hålla tidplanen som vi hade, men vi har också förståelse för att det blivit så här, säger Emelie Backede och fortsätter:

– Att bygga ett tåg är en komplex process. Dels ska man bygga själva fordonet, dels ska det befinna sig på olika platser runt om i världen under tiden som man bygger fordonet. Så det finns olika delar i processen som har blivit försenade.

ANNONS

LÄS MER:Larmet: Bussarnas barnstolar kan vara livsfarliga – för vuxna

45 tåg ska levereras successivt

Emelie Backede tror att den nuvarande tidsplanen ska hålla, men det innebär inte att alla 45 tåg är redo om två år.

– Nej, under 2024 planerar vi att trafiksätta de första fem fordonen under våren. Sedan kommer fordonen att levereras successivt under två års tid.

LÄS MER:Västtrafik behåller återbäringen för enkelbiljetter i To Go

LÄS MER:Små detaljer ska göra Västtrafiks nya tåg bättre för alla

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS