Västtrafik har sedan drygt en vecka tillbaka lanserat funktionen i reseplaneraren på sin hemsida.
– Vi håller på att testa rapportering av trängsel, förklarar Ellen Pileblad, kommunikatör på Västtrafik.
Tanken är att resenärerna själva ska kunna rapportera in trängsel på den linje som man reser med.
– När du söker på en resa och väljer en tur kan du helt enkelt rapportera trängsel, säger Ellen Pileblad.
Kan välja på tre alternativ
Resenärerna har då möjlighet att klicka ett av tre alternativ: mycket trångt, ganska trångt och inte trångt.
I dagsläget finns funktion dock bara på Västtrafiks hemsida och inte i appen Västtrafik To Go.
– Vår förhoppning är att den ska användas så mycket som möjligt, men det är klart att det inte är optimalt när det bara är på hemsidan. Det bästa vore på To Go, som de flesta använder, säger Ellen Pileblad.
Hon fortsätter:
– Men eftersom det krävs mer tid för att utveckla det börjar vi med reseplaneraren på hemsidan som ett test. Märker vi av att den är omtyckt och fungerar att använda för våra resenärer så kommer vi att jobba med att få inlösningen i To Go också.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.