Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Omkring 35 procent färre reser med Västtrafik jämfört med i fjol, visar ny statistik. Ändå är det trångt i kollektivtrafiken – särskilt i Göteborg. Bild: Mia Höglund
Omkring 35 procent färre reser med Västtrafik jämfört med i fjol, visar ny statistik. Ändå är det trångt i kollektivtrafiken – särskilt i Göteborg. Bild: Mia Höglund

Västtrafiks nya grepp: vill att resenärer rapporterar trängsel

Västtrafik har lanserat en ny testfunktion på sin sajt – nu vill bolaget att resenärerna börjar rapportera in trängsel på bussar och spårvagnar.
– Vi hoppas att så många som möjligt använder detta, säger Ellen Pileblad på Västtrafik.

Västtrafik har sedan drygt en vecka tillbaka lanserat funktionen i reseplaneraren på sin hemsida.

– Vi håller på att testa rapportering av trängsel, förklarar Ellen Pileblad, kommunikatör på Västtrafik.

Tanken är att resenärerna själva ska kunna rapportera in trängsel på den linje som man reser med.

– När du söker på en resa och väljer en tur kan du helt enkelt rapportera trängsel, säger Ellen Pileblad.

Kan välja på tre alternativ

Resenärerna har då möjlighet att klicka ett av tre alternativ: mycket trångt, ganska trångt och inte trångt.

I dagsläget finns funktion dock bara på Västtrafiks hemsida och inte i appen Västtrafik To Go.

– Vår förhoppning är att den ska användas så mycket som möjligt, men det är klart att det inte är optimalt när det bara är på hemsidan. Det bästa vore på To Go, som de flesta använder, säger Ellen Pileblad.

Hon fortsätter:

– Men eftersom det krävs mer tid för att utveckla det börjar vi med reseplaneraren på hemsidan som ett test. Märker vi av att den är omtyckt och fungerar att använda för våra resenärer så kommer vi att jobba med att få inlösningen i To Go också.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.