Det var i februari som Västtrafiks styrelse beslutade att påbörja arbetet med att införa kontaktlös betalning i kollektivtrafiken.
– Hela projektet pågår och vi hade inte fortsatt nu om vi inte kände oss tämligen säkra på att vi kommer att klara det här inom den tid som vi behöver, säger Lars Backström, Västtrafiks vd.
LÄS MER:Västtrafiks nya förslag: Blippa bankkortet ombord
Planen är att ha systemet på plats någon gång nästa år, förhoppningen är att det blir av under våren. Det kontaktlösa betalningssystemet hänger dock på att man kan garantera en certifiering för säkra betalningar.
Systemet ska först bli tillgängligt i zon A, alltså Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö. Genom den kontaktlösa betalningen ska man kunna köpa en sorts biljett: enkelbiljett för vuxna, giltig i 90 minuter.
– När nu kontaktlös betalning väldigt snabbt har blivit norm i samhället och också med vår eftersträvan att hållbart resande ska bli norm så tycker vi också att vi ska tillhandahålla ett sådant enkelt sätt att betala, säger Lars Backström.
”Omöjligt i 75 zoner”
I somras införde Östgötatrafiken kontaktlös betalning och i början av året hakade även SL i Stockholm och Skånetrafiken på.
– Om man undrar varför vi inte infört det här tidigare så skulle det vara väldigt svårt och svårkommunicerat om man verkar i ett område med väldigt många zoner. Det kräver relativt stora zoner, i 75 zoner hade det varit omöjligt.
Det var i november som Västtrafik gick över till att dela in Västra Götaland och Kungsbacka i tre större zoner: zon A, zon B och zon C.
– Kontaktlös betalning har funnits i bakhuvudet under en ganska lång tid, men det har inte varit möjligt att genomföra. I SL har man bara en zon så det har varit ganska enkelt för dem. När vi fick tre zoner på plats öppnade det upp för möjligheten med den här typen av betalning, säger Lars Backström.
LÄS MER:Vinnarna och förlorarna i Västtrafiks nya zoner
Kostnaderna ökar med två miljoner
Dessutom beslutade Västtrafiks styrelse under onsdagen att öka investeringen med två miljoner kronor.
Bakgrunden är att man kommer att införa obligatorisk påstigning fram på många av Göteborgs busslinjer senare under året. Då ska busschauffören kontrollera resenärernas biljett – något de inte har möjlighet till om någon redan har betalat för sin resa med bankkort.
Under onsdagen beslutade Västtrafiks styrelse därför att öka investeringskostnaden på 17 miljoner kronor för 2021 med ytterligare två miljoner kronor för samma år.
LÄS MER:Ekonomiskt utsatta barn skulle få gratis busskort – beslut drogs tillbaka
LÄS MER:Sommarlovskort ska nu skickas ut till alla skolelever