Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Västtrafik: "Chauffören har yttersta ansvaret"

Västtrafik vill inte säga vems fel det är att Thomas mamma föll ner för en stentrappa. De konstaterar däremot att föraren fick en ramp av en anhörig och att föraren har ansvar att få kunden till dörren.

Beställning av sjuktransport görs till Vässtrafik av sjukhuspersonalen på Näl eller av patienten själv. Västtrafik i sin tur bestämmer vem det är som ska köra resan, om det är de själva eller ett annat bolag. I det här fallet har resan körts av Taxi Väst, som inte uttalar sig i frågan.

– Jag får inte uttala mig i det här, det är Västtrafik som får svara på de här frågorna, säger Ingo Asplund, vd för Taxi Väst.

NU-sjukvården vill inte heller ta på sig ansvaret.

– Vårt ansvar upphör när vi har beställt resan till patienten. Vi har gjort allt rätt från vårt håll, säger Emma Bergman på presstjänsten vid NU-sjukvården.

Läs mer: Taxichauffören tappade kvinna i trappa

Västtrafik är de som beställer en bil som lever upp till patientens krav som ställts vid beställningen. Ansvariga för att få hem patienten är taxibolaget som Västtrafik har ett tillsynsansvar över.

– Det är väldigt olyckligt att det har gått snett, säger Gunilla Wicktor, kundansvarig för anropsfri trafik på Västtrafik.

Någon ansvarig vill Gunilla Wicktor dock inte peka ut.

– Jag vill inte uttala mig i ansvarsfrågan utan kan bara berätta vad som har hänt. Föraren har blivit tillskjuten en ramp från en anhörig. Föraren tyckte att den såg lite brant ut men puttade ändå upp damen för rampen. Rullstolen välte och damen trillade, säger Gunilla Wicktor.

Ni lägger alltså ansvaret på föraren och den anhörige?

– Jag vill inte prata om vems fel det är. Taxichauffören har ju det yttersta ansvaret för att kunden kommer in på rätt sätt och här har han dessutom fått en ramp av en anhörig. Är det trappor till lägenheten brukar en särskild teknisk anordning beställas, säger Gunilla Wicktor.

Har det gjorts en felaktig beställning?

– Ingen har sagt att det har behövts något särskilt vid resan och säger beställaren inte att det behövs så bokar vi ingen så kallad trappklättrare. Tack och lov sker olyckor väldigt sällan och det som hände var inte uppsåtligt, säger Gunilla Wicktor.

Läs mer: Föreningen: "Vi googlar för fullt"

Chauffören som tappade kvinnan i trappan har pratat med sin chef som i sin tur har pratat med Gunilla Wicktor.

– Föraren mår inte heller bra efter omständigheterna. Dels fick han rullstolen över sig och slog i axeln och ryggen och dels är han orolig för hur det har gått för damen. Han har försökt kontakta henne för att se hur hon mår. Jag lider med både kunden och föraren, säger Gunilla Wicktor.

Västtrafik ska nu genomföra en noggrann utredning för att ta reda på vad som har hänt och vem som är ansvarig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.