Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Peter Hermansson (M), Västtrafiks styrelseordförande. Bild: Anna Tärnhuvud

Västtrafik ökar tågtrafiken – lägger 16 miljoner

Västtrafik lägger 16 miljoner kronor på att utveckla kollektivtrafiken. Nästa år kommer flera busslinjer i Göteborg och Västra Götaland att gå oftare, medan andra kommer köra mer sällan.

Västtrafiks styrelse har beslutat att lägga 16 miljoner kronor på ny och utbyggd kollektivtrafik.

Från och med 15 december väntas tågtrafiken få fler turer på linjerna från Göteborg till Varberg, Kungsbacka, Alingsås, Örebro och Uddevalla, men även mellan Uddevalla och Strömstad samt Göteborg-Trollhättan-Uddevalla.

Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse, förklarar att förändringar sker för att anpassa trafiken efter vilka behov resenärerna har.

– Vi ser att det är just tåg vi behöver förstärka för att förbättra hela resandekedjan. Inte sagt att det inte fanns andra behov men det är där vi får bäst effekt för pengarna, säger Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

De har målet att fördubbla hållbara resor till 2025 och vill därför uppmuntra till att gå eller ta cykeln i stället för att åka korta resor med kollektivtrafiken.

– Vi har målet att primärt satsa på studie- och arbetspendling som tar längre tid och oftast innebär ett byte. Då har vi sett att det ger ett bättre utfall att lägga mer pengar på tågen, säger Peter Hermansson, och fortsätter:

– Det finns inget standardsvar på hur lång en lång resa är. Men kan du cykla i stället för att ta bussen så ser vi inte cykeln som en konkurrent utan som något positivt.

LÄS MER: Nu börjar sommarens enorma trafikomläggning i Göteborg

Svart och Rosa Express får fler avgångar

Flera busslinjer i Göteborg, Mölndal och Partille ska gå allt oftare: Svart Express, Rosa Express, 18, 19, 25, 52, 128, 519 och 753. Spårvagnslinjerna 2 och 5 ska också köra oftare i rusningstrafik.

Samtidigt drar man in på turer hos busslinjerna 36, 45, 47, 513 och 751.

När Västtrafik bestämmer vilka avgångar som ska dras in eller utökas ser det till vilket behov som finns på buss- eller spårvagnslinjen.

– Ser vi att det är överfulla bussar får vi tänka till, finns det ett extra behov? Och skjuta till extra bussar. Ibland är det ett fall-till-fall-fråga, det handlar mycket om hur vi får mest för våra pengar och maximerar nyttan med kollektivtrafiken, säger Peter Hermansson.

Enligt Västtrafiks senaste mätningar för 2018 och första halvåret 2019 reser allt fler kollektivt. Men enligt företagets vd Lars Backström kommer det att bli svårt att köra fler bussar och spårvagnar i centrala Göteborg.

– En utmaning i Göteborg är förstås att vi inte kan köra så mycket mer trafik inne i Göteborg. Infrastrukturen tillåter inte det. Vi kan inte köra hur mycket busstrafik kring Centralenområdet och Åkareplatsen som helst, har Lars Backström tidigare sagt.

LÄS MER: Västtrafik: Infrastrukturen tillåter inte fler avgångar

Så påverkas trafiken i

Fyrbodal:

Linje 66 Vänersborg och Vargön utökas med trafik var 30:e minut hela dagen. En tur på linje 32 Lextorp-Stallbacka ställs in. Linje 775 Åmål-Ed startar vid gymnasiet i stället för Åmåls station.

Sjuhärad:

Linje 351 får en ny kvällstur med start i Borås. Resenärer mellan Borås och Tranemo slipper därmed byte i Lockryd.

Skaraborg:

Linje 4 och 10 i Skövde får utökad kvälls- och helgtrafik. Linje 500 Skövde-Mariestad får ny linjesträckning och Linje 500 Express får fler direktresor. Linje 133 Lidköping – Spiken kör ytterligare en avgång på eftermiddagen. Linje 303 Tidaholm – Skövde får utökad trafik på vardagar. Linje 520 Gårdsjö – Gullspång får en ny morgontur.

Samtidigt tas en tur bort från linje 139 Otterstad – Lidköping. Linje 308 Tidaholm – Mullsjö läggs ned på grund av få resenärer. Nattrafiken på linje 613 Skövde – Lerdala dras in, anledningen är få resenärer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.