Redan idag skapar tågstationen en barriär mellan östra och västra delen av Kungsbacka centrum. I framtiden kan den effekten bli ännu större eftersom det finns diskussioner om att bredda järnvägen till fyra spår på sträckan mellan Varberg och Göteborg. Trafikverket arbetar med en så kallad åtgärdsvalsstudie för sträckan, som ska på remiss till våren, och i samband med det vill Kungsbacka kommun göra en förstudie och utreda förutsättningarna för en nedsänkning av stationen.
– Vi vill se om det är möjligt att göra geotekniskt och är det i så fall ekonomiskt hållbart. Det är de stora frågorna vi behöver utreda, säger Emma Kjernald, samhällsbyggnadschef i Kungsbacka kommun.
Hon påpekar att det är svårt att utveckla staden om barriäreffekten förstärks. En station under jorden skulle också minska bullerpåverkan och risker med farligt gods genom staden. Enligt Emma Kjernald kommer järnvägstunneln som snart ska börja byggas genom Varberg att bli en inspirationskälla.
Förstudien, som nu fått klartecken i kommunstyrelsens arbetsutskott, väntas bli klar under 2019. Enligt kommunalrådet Fredrik Hansson (C) ligger däremot stationsprojektet, om det blir verklighet, långt fram i tiden.
– Det här kan säkert ligga 20 år framåt i tiden, det här är en stor apparat och man behöver också diskutera finansieringen. Jag tycker att det är en statlig angelägenhet, men tittar man på Varbergstunneln har både kommunen och regionen varit med och finansierat den.